Co to jest strumienica?
Strumienica jest urządzeniem nielegalnym, jeśli stanowi zamiennik reaktora katalitycznego samochodowego. Jej nietypowa budowa sprawia, że spaliny z układu wydechowego wydostają się znacznie szybciej, poprawiając nierzadko osiągi silnika.
10.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na wstępie należy podkreślić, że montaż strumienicy w miejscu reaktora katalitycznego jest niezgodny z prawem, ponieważ pozbawia on pojazd elementu odpowiadającego za zmniejszenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń pochodzących ze spalin. Następstwem czego diagnosta lub policjant, po stwierdzeniu takiej przeróbki, ma obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny auta.
Mimo to, producenci strumienic zachwalają to rozwiązanie, argumentując, że polepsza pracę silnika. Moc zwiększona o kilka procent i zauważalny przyrost momentu obrotowego wynikają z budowy strumienicy – to rura ze specjalnie ukształtowanym środkiem w kształcie łusek, które są spiralnie ułożone. Taka budowa zapewnia zawirowanie spalin w układzie wydechowym i sprawia, że wydostają się one znacznie szybciej, niż układzie wyposażonym w reaktor katalityczny, który raczej spowalnia przepływ spalin.
Na rynku oferowane są wersje imitujące obudowy reaktorów katalitycznych lub przypominające tłumiki przelotowe. Ich ceny, na popularnych portalach aukcyjnych, zaczynają się od 40 zł, a kończą na około 500 zł.