Częsty błąd kierowców. Nie każdy wie, kiedy włączyć kierunkowskaz
Wyprzedzanie jest uważane za jeden z najbardziej ryzykownych manewrów, które kierowca może wykonać podczas jazdy. Jak każda inna akcja na drodze, powinien być poprzedzony sygnalizowaniem za pomocą kierunkowskazów. Zrozumienie, jak prawidłowo wykorzystać te podstawowe elementy wyposażenia pojazdu, jest kluczowe dla bezpieczeństwa.
26.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kierunkowskazy są niewątpliwie jednym z najprostszych, ale jednocześnie najważniejszych elementów wyposażenia każdego pojazdu. Ich głównym zadaniem jest informowanie innych uczestników ruchu drogowego o naszych zamiarach i planowanych manewrach. Poprawne korzystanie z kierunkowskazów ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i płynność jazdy. Niestety, nie wszyscy kierowcy zdają sobie z tego sprawę i nie zawsze korzystają z nich w odpowiedni sposób.
Z pewnością każdy z nas spotkał na drodze kierowcę, który nie sygnalizował swoich manewrów lub robił to w nieodpowiedni sposób. Jeden z najczęściej popełnianych błędów dotyczy manewru wyprzedzania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym, kierowca jest zobowiązany do używania kierunkowskazów, gdy zamierza zmienić kierunek jazdy lub pas ruchu. W Rozdziale 3 (Ruch pojazdów, art. 22.5) czytamy: "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru".
Zgodnie z powyższym, prawidłowo przeprowadzony manewr wyprzedzania powinien przebiegać według następującego schematu: włączenie lewego kierunkowskazu, zmiana pasa ruchu, wyłączenie kierunkowskazu, wyprzedzanie pojazdu, włączenie prawego kierunkowskazu, powrót na właściwy pas ruchu.
Niestety, wielu kierowców zdaje się zapominać o tej zasadzie, wykonując manewr wyprzedzania ze stale włączonym kierunkowskazem. Taka sytuacja może prowadzić do nieporozumień na drodze, gdyż inni uczestnicy ruchu mogą błędnie odczytać to jako zamiar skrętu w lewo.
Niewłaściwe sygnalizowanie manewrów, choć mniej szkodliwe niż całkowity brak sygnalizowania, jest nadal uznawane za przewinienie. Warto pamiętać, że zarówno niewłaściwe sygnalizowanie, jak i brak sygnalizacji, są karane mandatami. Bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem dla każdego kierowcy, dlatego tak ważne jest przestrzeganie zasad ruchu drogowego.