Czekając na 911, czyli historii Porsche część 1 [geneza motoryzacji]
Mimo, że pierwszy samochód Porsche wyjechał z fabryki dopiero w 1948 roku, to firma powstała już kilkanaście lat wcześniej. I to właśnie Porsche jako pierwsze na świecie eksperymentowało z samochodami elektrycznymi i hybrydowymi.
17.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ciekawa jest dyskusja nad datą powstania firmy. Niektóre źródła podają rok 1925, inne 1931, a jeszcze inne rok 1947. Najbliżej prawdy są te dwie pierwsze daty. Po raz pierwszy papiery aktywujące firmę Ferdynand Porsche złożył w kwietniu 1925 roku. De facto firma zaczęła działać i przeszła małą strukturalną reorganizację w 1931 roku. Z kolei rok 1947 to przejęcie zakładów przez syna Ferdynanda, Ferry'ego, który rozpoczął jej motoryzacyjny rozwój.
W latach trzydziestych i do wybuchu II wojny światowej Ferdynand Porsche był współautorem wielu sportowych modeli różnych firm. Swój pierwszy w pełni seryjny pojazd marka zaprezentowała w 1948 roku. Był nim Porsche 356. Powstał on w austriackiej Karyntii, bo właśnie tam podczas wojny została przeniesiona siedziba firmy. Porsche 356 to sportowe auto bazujące na konstrukcji Volkswagena garbusa, którego projektantem był Ferdynand Porsche. Model 356 napędzany był czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 litra i mocy 40 KM, a więc takim samym jak wspomniany VW Kaefer. Podobne było również zawieszenie, wykorzystano też identyczne amortyzatory.
W 1950 roku firma rozbudowuje swoje zakłady w Zuffenhausen, do których w przyszłości przeniesie całość swojej produkcji i administracji. W 1953 roku zaprezentowano Porsche 550 Spyder. Napędzała go jednostka 1,5 litra, rozwijająca moc od 100 do 135 KM. Auto nie odniosło jednak takiego sukcesu detalicznego jak się spodziewano, chociaż stanowiło mocną ofertę.
W 1959 roku na rynek wjechała zmodyfikowana wersja modelu 356 - 356 Carrera 1600, o pojemności silnika właśnie 1,6 litra. Samochód miał 115 KM, a przez cztery lata produkcji z taśm montażowych zjechało prawie 80 tysięcy sztuk tego modelu. 356 w swoich wszystkich odmianach modelowych napędzał rentowność Porsche i pozwalał zacząć marce inwestować coraz mocniej w sport.
Lata sześćdziesiąte ubiegłego stulecia zaczęły markę Porsche definiować na nowo. Koncern zaczął dosyć mocno angażować się w wyścigi Formuły 1 i Formuły 2. Opracowano ku temu specjalny model, oznaczony symbolem 804, który wygrywał chociażby Grand Prix Francji. Prawdziwy splendor miał jednak dopiero nadejść. Rok 1964 to bowiem data premiery modelu Porsche 911, prawdziwej legendy, która na drugie lata miała pokazać firmie drogę rozwoju i uczynić ją kultową.