Czego nie wolno robić w tunelu i na autostradzie? Słowacki kierowca złamał wszystkie reguły
Jakie błędy można popełnić jadąc autostradą lub w tunelu? Film przedstawiający wyczyny kierowcy na Słowacji pokazuje, że wciąż jest wiele osób popełniających w takich miejscach absurdalne decyzje.
05.03.2018 | aktual.: 01.10.2022 19:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Film nagrany przez kamery monitorujące tunel Považský Chlmecw północno-zachodniej części Słowacji jeży włosy na głowie. Widzimy na nim skodę fabię, której kierowca przegapił zjazd i omyłkowo wjechał do tunelu. Nie powstrzymało go to jednak i postanowił naprawić swój błąd.
Vodič sa otočil v tuneli Považský Chlmec a pokračoval v protismere
Kierowca zatrzymał się w tunelu i włączył lewy kierunkowskaz, żeby zawrócić. Jego planów nie zmienił nawet tir, którego kierowca został zmuszony do awaryjnej zmiany pasa. Rozpędzony gigant przemknął tuż obok, a kierujący skodą spokojnie włączył wsteczny, przejechał w szerszy rejon tunelu i zawrócił. Pod prąd pojechał dwupasmowym dojazdem do tunelu i skręcił w drogę, którą przegapił.
Winą za pomyłkę kierowcy można obarczyć tylko jego samego. Jak widać na filmie, droga jest świetnie oznaczona. Na pasach w tunelu namalowano strzałki pokazujące kierunek ruchu. Wcześniej, przed rozjazdem umieszczono dużą tablicę wskazującą kierunki, a na pasach wypisano dwie początkowe litery miast, do których one prowadzą. Kierowca skody musiał więc wykazać się niecodziennym roztargnieniem. Dopiero potem dołączył do tego niespotykaną głupotę.
Jaka nauka płynie z tego filmu? Przede wszystkim taka, że zbliżając się do rozjazdów koniecznie trzeba zachować koncentrację. Jeśli już popełnimy błąd, lepiej pogodzić się z koniecznością przejechania kilkunastu kilometrów, niż narażać swoje i cudze życie, łamiąc przepisy. No właśnie, a co mówią one o jeździe w takich miejscach?
Nawet jeśli tunel wytyczony jest w przebiegu autostrady czy drogi ekspresowej, zwykle prędkość przejazdu nim ograniczona jest do 70 lub 80 km/h. Dlaczego? Jeśli tunel skręca, mamy ograniczoną widoczność. Część kierowców źle znosi też jazdę drogą w półmroku, z betonowym sklepieniem nad pasem.
Wielu kierowców nie wie też, że Prawo o ruchu drogowym określa minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu, jeśli tunel ma długość przekraczającą 500 m. Dla samochodów osobowych (DMC do 3,5 t) jest to 50 m, a dla pozostałych 80 m. Co ciekawe, przepisy regulują również odległość od poprzedzającego auta w razie konieczności zatrzymania się w tunelu, na przykład z powodu korka. Odstęp powinien mieć przynajmniej 5 m.
Prawo zabrania zawracania i cofania w tunelu. Nie można tam się również zatrzymywać. Trzeba również pamiętać, że wjeżdżając do tunelu trzeba zapalić światła mijania. LED-y do jazdy dziennej nie wystarczą. Podobne przepisy obowiązują na autostradzie. Tu również mamy zakaz zawracania, cofania i zatrzymywania się w miejscu innym niż do tego przeznaczone. W razie awarii auta holować może je tylko wyspecjalizowany pojazd.