Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu?
Czym jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? W dużym skrócie to urządzenie elektroniczne, które zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu w autach zasilanych gazem LPG lub CNG w celu poprawy sprawności silnika. Ale w jaki sposób działa?
30.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tym się różni samochód fabrycznie zasilany gazem od auta, które przeszło konwersję, że to drugie jest jedynie dostosowywane do spalania alternatywnego paliwa, w miarę możliwości technicznych warsztatu i finansowych użytkownika. Auta, którym instalacje gazowe montuje się na linii produkcyjnej, są nieco przeprojektowane do spalania innego paliwa niż benzyna.
Użytkownik, który sam zdecyduje się na montaż systemu gazowego może jedynie improwizować. Na szczęście rozwiązań technicznych, które mają zmusić silnik do efektywnej pracy na alternatywnym paliwie jest coraz więcej. Jednym z ostatnich hitów jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu.
Gaz określany skrótem LPG lub CNG ma wyższą liczbę oktanową od tradycyjnej benzyny. Tym samym proces spalania w silniku przebiega łagodniej i dłużej. To sprawia pewien problem, ponieważ układ zapłonowy jest przystosowany do benzyny.
Maksymalne ciśnienie jej spalania w cylindrze występuje tuż po przekroczeniu przez tłok górnego martwego położenia. Gdy iskra pojawia się w tym samym momencie w silniku zasilanym gazem, paliwo jest spalane mniej efektywnie, ponieważ maksymalne ciśnienie spalania pojawia się dużo później.
A zatem zapłon mieszanki gaz-powietrze powinien nastąpić nieco wcześniej by silnik pracował porównywalnie sprawnie jak na benzynie. Nie da się tego zmienić tradycyjnym komputerem sterującym pracą instalacji gazowej, dlatego w tym celu stosuje się wariator kąta wyprzedzenia zapłonu.
Wariator kąta wyprzedzenia zapłonu włącza się w obwód czujnika położenia wału korbowego i opcjonalnie czujnika położenia wałka rozrządu. Zmienia on sygnał przesyłany przez owe czujniki do jednostki sterującej tak, by układ zapłonowy wygenerował iskrę w odpowiednim dla paliwa gazowego momencie, czyli wcześniej. Zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu o kilka do kilkunastu stopni.
Jest to szczególnie zalecane w samochodach zasilanych gazem ziemnym (CNG), który spala się jeszcze wolniej niż propan-butan (LPG). Auto wyposażone w takie urządzenie płynniej przyspiesza, legitymuje się wyższym momentem obrotowym w całym zakresie obrotów oraz zużywa mniej paliwa alternatywnego. Producenci takich urządzeń podają informacje, że montując wariator można zaoszczędzić do 10 proc. paliwa gazowego.