Poradniki i mechanikaCo to jest ISOFIX w samochodzie?

Co to jest ISOFIX w samochodzie?

System ISOFIX to obecnie najlepszy i najpopularniejszy sposób mocowania fotelika do przewozu dziecka w aucie. Stanowią go dwa proste zaczepy, umieszczone pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela lub kanapy, które są przymocowane bezpośrednio do nadwozia.

Tak wyeksponowane zaczepy ISOFIX znajdujemy coraz częściej w nowych modelach. Ze względów estetycznych są przykryte zaślepkami, gdy się ich nie używa.
Tak wyeksponowane zaczepy ISOFIX znajdujemy coraz częściej w nowych modelach. Ze względów estetycznych są przykryte zaślepkami, gdy się ich nie używa.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

03.06.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:36

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nazwa systemu ISOFIX to tak naprawdę skrót od International Organisation for Standardisation Fixture, a konkretnie od ISO Fixture. Można to zrozumieć jako ustandaryzowane mocowanie fotelika. Oznacza to, że system ISOFIX jest dokładnie taki sam w każdym aucie, które zgodne jest ze standardem ISO.

Niestety, nie każde z nich ma na pokładzie takie mocowanie, ale od 2006 roku stanowi ono obowiązkowe wyposażenie nowego modelu samochodu, dopuszczonego do sprzedaży w Unii Europejskiej. Od 2011 dotyczy wszystkich aut będących w sprzedaży.

Jak wygląda system ISOFIX?

ISOFIX to dwa metalowe ucha, przytwierdzone bezpośrednio do nadwozia, których część mocująca fotelik jest umieszczona pomiędzy siedziskiem a oparciem tylnej kanapy lub fotela, również przedniego.

Niezbyt wygodny, schowany system ISOFIX w samochodzie Ford S-Max/Galaxy.
Niezbyt wygodny, schowany system ISOFIX w samochodzie Ford S-Max/Galaxy.© fot. Marcin Łobodziński

Na kanapie samochodu zawsze mamy do czynienia z dwoma takimi mocowaniami, czyli czterema uchami. W zależności od modelu auta, mogą być one wyeksponowane, ale ze względów estetycznych zaślepione, gdy są nieużywane.

W niektórych wozach ucha są schowane głęboko, pomiędzy siedzisko i oparcie. Pozostają one niewidoczne, ale można je wyczuć, wkładając tam dłoń. Jednak by sprawdzić, czy w samochodzie jest system ISOFIX, wystarczy spojrzeć na miejsce łączenia oparcia i siedziska, na którym powinno być stosowne, standardowe oznaczenie przypominające metkę do ubrania lub guzik.

Zwykle nie trzeba szukać uchwytów pomiędzy siedziskiem a oparciem. Wystarczy popatrzeć, czy producent umieścił stosowne oznaczenie. Białe strzałki pokazują "guziki" wskazujące na obecność systemu, natomiast czerwone - dokładną lokalizację zaczepów, choć nie są one widoczne.
Zwykle nie trzeba szukać uchwytów pomiędzy siedziskiem a oparciem. Wystarczy popatrzeć, czy producent umieścił stosowne oznaczenie. Białe strzałki pokazują "guziki" wskazujące na obecność systemu, natomiast czerwone - dokładną lokalizację zaczepów, choć nie są one widoczne.© fot. Marcin Łobodziński

Zalety systemu ISOFIX

Dwie największe zalety systemu ISOFIX to łatwość montażu fotelika i bezpieczeństwo. By zamontować fotelik dla dziecka w systemie ISOFIX, musi być on do tego przystosowany i mieć odpowiednie mocowanie. Dwa wysuwane zaczepy przypina się bezpośrednio do uchwytów w aucie. Robi się to szybko i sprawnie. Po zatrzaśnięciu się zaczepów fotelika do uchwytów samochodu, wystarczy dosunąć bazę maksymalnie do oparcia.

Prawdopodobnie jedyną wadą systemu ISOFIX jest konieczność posiadania stosownego fotelika. Niestety, są one nawet 3 razy droższe od zwykłych, mocowanych na pas.
Prawdopodobnie jedyną wadą systemu ISOFIX jest konieczność posiadania stosownego fotelika. Niestety, są one nawet 3 razy droższe od zwykłych, mocowanych na pas.© fot. Marcin Łobodziński

Jeszcze większą zaletą systemu ISOFIX jest jednak bezpieczeństwo przewożenia dziecka. Zamontowany w ten sposób fotelik jest niemalże bezpośrednio przytwierdzony do samochodu, a nie do siedzenia. Nie ma zatem możliwości, by podczas wypadku przesuwał się po kabinie.

W przeciwieństwie do fotelików oplatanych i mocowanych pasem bezpieczeństwa, bardzo trudno popełnić błąd podczas montowania systemem ISOFIX. Nawet jeżeli już zrobimy coś źle (najczęściej za luźne mocowanie) to i tak nie będzie to problem tak fatalny w skutkach, jak nieprawidłowe zapięcie fotelika pasem samochodowym.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (1)