Co to jest asystent hamowania (BAS)?
Asystent hamowania zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym w sytuacjach awaryjnych, skracając w ten sposób drogę hamowania.
22.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Asystent hamowania (BAS - Brake Assist) jest funkcją systemu ABS. Gdy czujnik pedału hamulca wykryje, że kierowca bardzo szybko nacisnął na pedał, wysyła informację do pompy ABS, która zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym niewspółmiernie do siły nacisku na pedał hamulca – z reguły wytwarza ciśnienie maksymalne.
Dzieje się tak, ponieważ znaczna większość kierowców w sytuacji awaryjnej nie naciska na pedał hamulca wystarczająco mocno, a ma to olbrzymie znaczenie w samochodach z układem ABS. Zwłaszcza na nawierzchni o niskiej przyczepności. Wielu kierowców również naciska na pedał hamulca szybko, lekko i nie zwiększa już siły nacisku w dalszej fazie hamowania. To jest już zadanie systemu BAS, który definiuje sytuację awaryjną jako szybkie naciśnięcie na pedał hamulca.
Asystent hamowania zadziała zawsze gdy kierowca szybko naciśnie na pedał hamulca, nawet jeżeli użyje niewielkiej siły. Przestanie jednak działać natychmiast po odpuszczeniu pedału hamulca.
Działanie asystenta hamowania zwykle jest połączone ze światłami awaryjnymi samochodu, które włączają się w celu ostrzeżenia kierowców jadących z tyłu, że auto przed nimi hamuje z dużą siłą. W niektórych autach zamiast świateł awaryjnych, naprzemiennie włączają się światła stop, co równie ma na celu zwrócenie uwagi kierowcy z tyłu.
System BAS jest różnie nazywany. Najpopularniejsze nazwy to asystent hamowania, asystent hamowania awaryjnego, asystent nagłego hamowania, wspomaganie siły hamowania. Nazwa bardzo często jest mylona z systemem przeciwkolizyjnym, który samoczynnie uruchamia hamulce gdy radar umieszczony z przodu pojazdu wykryje przeszkodę przed samochodem.