Wystarczy spojrzeć na napis i po dowodzie. Policja kontroluje opony

Policjanci drogówki kontrolują nie tylko kierowców, ale i stan pojazdów. W relacjach policyjnych coraz częściej widzimy funkcjonariuszy przyglądających się oponom. Co mogą z nich wyczytać?

Kontrola opon
Kontrola opon
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

02.06.2025 | aktual.: 02.06.2025 10:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Oznaczenia na oponach

Na oponach znajduje się wiele oznaczeń i napisów, które podczas kontroli drogowej mogą ujawnić pewne informacje i wpędzić kierowcę w kłopoty. Policjant, sprawdzając każde koło, zwraca uwagę na model opony. Ważne jest, aby na jednej osi znajdował się ten sam rodzaj opony, czyli model, rozmiar oraz indeksy. Data produkcji nie ma znaczenia, o ile te parametry są zgodne.

Różne opony na jednej osi

Jeśli na jednej osi znajdują się różne opony, kierowca musi udowodnić, że to przypadek, np. z powodu przebicia opony. Posiadanie przebitej opony w bagażniku i pokazanie jej funkcjonariuszowi może spowodować, że policjant zrezygnuje z wystawienia mandatu lub zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Data produkcji ogumienia

Funkcjonariusz może również zwrócić uwagę na datę produkcji opon. Choć polskie prawo nie określa wymagań w tym zakresie, to jeśli ogumienie jest bardzo stare, policjant może dokładniej przyjrzeć się bieżnikowi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stan opon starszych niż 8-10 lat

Rzadko zdarza się, by opona w wieku 8-10 lat była w dobrym stanie. Zwykle takie ogumienie ma nierównomiernie zużyty bieżnik lub widoczne uszkodzenia. Jeśli coś wzbudzi wątpliwości podczas kontroli, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na dodatkowe badanie techniczne.

Komentarze (17)