Co oznaczają kropki na oponach i felgach? Nie znalazły się tam przez przypadek
Na bokach nowych opon często możemy dostrzec kolorowe kropki, które czasem zgrywają się także z podobnymi oznaczeniami na felgach. Nie znalazły się tam jednak przypadkiem. Co oznaczają i jakie mają znaczenie dla kierowcy?
15.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Opony, zanim trafią do klienta, muszą przejść szereg badań i testów, dzięki którym zyskujemy pewność, że nie zawiodą nas na drodze. Oprócz tego sprawdzane jest także jej wycentrowanie i wyważenie, które - mimo najlepszych starań specjalistów - nie zawsze jest perfekcyjnie. Dlatego na boku opony oznacza się często jej najcięższy lub najlżejszy punkt, właśnie za pomocą kolorowych kropek.
Takie oznaczenie z reguły ma ułatwić późniejszy ich montaż na feldze, a dokładniej ułożenie opony względem wentyla. Dzięki temu przy ostatecznym wyważaniu koła można uniknąć montażu dodatkowych ciężarków.
Różne kolory wynikają z przyjętych przez producentów opon oznaczeń o najcięższym i najlżejszym punkcie. Najczęściej możemy trafić na białe, czerwone, żółte lub zielone kropki. Nie są one jednak obowiązkowe, a ich brak wcale nie świadczy o tym, że opona nie przeszła testów. Doświadczony wulkanizator poradzi sobie z odpowiednim wyważeniem koła także bez wspomnianych kropek.
Czasem do kompletu możemy także spotkać kolorowe kropki na felgach, które także informują o ich najcięższym lub najlżejszym punkcie, dzięki czemu przy montażu z oponą odpowiednie punkty zgrywają się jeszcze lepiej.