Clive Owen – zawodowiec w BMW
Bezimienny kierowca, niebezpieczne zlecenia i pościgi w reżyserii czołowych twórców kinematografii – tak najkrócej można opisać jedną z najciekawszych kampanii promocyjnych w historii motoryzacji, czyli "The Hire" marki BMW.
03.09.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
The Hire
Północnoamerykański oddział BMW w 2000 r. postanowił zmienić strategię marketingową, mimo tego, że popyt na auta niemieckiej marki w Stanach Zjednoczonych systematycznie wzrastał (na koniec 2000 r. o ponad 22% w porównaniu do 1999 r.). Celem było zdobycie takiej liczby klientów, aby przekroczyć granicę 200 000 sprzedanych samochodów w USA w ciągu roku.
Uznano, że kolejna kampania telewizyjna stojąca pod znakiem pokazywania pojazdów sunących po serpentynach to za mało. Wyniki badań pokazywały, że 85% osób przed zakupem BMW przeglądało stronę firmy. Postanowiono postawić na Internet, pozwalający dotrzeć do grupy nowych, młodszych klientów i niemający takich ograniczeń, jak telewizja (np. jeśli chodzi o długość spotów).
BMW Films - The Hire - Making Of
BMW zwróciło się o pomoc do agencji reklamowej Fallon Worldwide, a ta z kolei do firmy Anonymous Content Davida Finchera, znanego z reżyserii takich filmów, jak "Siedem" i "Podziemny krąg". Przedstawiciele Fallon Worldwide i BMW chcieli początkowo nakręcić jeden, trwający ok. godziny film akcji, w którym główny bohater jeździłby autami bawarskiej marki. Fincher zaproponował inne rozwiązanie: zrealizowanie osobnych, krótszych obrazów z różnymi scenariuszami.
W ten sposób znacznie więcej osób zdecydowałoby się obejrzeć filmy na dedykowanej stronie (pamiętajmy, że serwis YouTube powstał w 2005 r., a łącza nie były tak szybkie, jak dziś). Był to też sposób na przyciągnięcie kilku światowej klasy twórców o odmiennych stylach opowiadania historii.
BMW dało zielone światło na realizację. Jak na kampanię mającą służyć celom reklamowym budżet był nietypowy. Aż 90% pieniędzy przeznaczonych zostało na produkcję (w sumie dwa sezony pochłonęły 25 mln dol.), a 10% na promocję materiałów w mediach. Było to spore ryzyko. Jeden z dyrektorów BMW miał powiedzieć: "albo nikt na te filmy nie zwróci uwagi, albo będzie to oszałamiający sukces".
Pierwszy film - "Ambush" ("Zasadzka") - został opublikowany na stronie BMW Films 26 kwietnia 2001 r. W tym samym roku do sieci trafiły jeszcze cztery produkcje, a w 2002 r. trzy kolejne.
BMW liczyło na to, że filmy zostaną wyświetlone ok. 2 mln razy. W ciągu czterech pierwszych miesięcy liczba odtworzeń przekroczyła 11 mln. W czerwcu 2003 r. wynosiła już 45 mln. Kiedy niemiecki producent zdecydował się w 2005 r. wyłączyć oficjalną stronę, na której były zamieszczone materiały, liczba wyświetleń sięgała 100 mln.
Filmy z serii "The Hire" nagrane na DVD były rozdawane w salonach BMW. Płyty dodawano też do magazynu "Vanity Fair". BMW uruchomiło nawet na pewien czas osobny kanał telewizyjny, gdzie emitowano kolejne odcinki cyklu.
BMW Films - The Hire - Driving Techniques
Czy kampania przyniosła BMW korzyści? Zapewne rozgłos związany z filmami pomógł w osiągnięciu wzrostu sprzedaży w USA w 2001 r. o 12,5% w porównaniu do 2000 r. Klienci ze Stanów po raz pierwszy w historii kupili wtedy ponad 200 000 samochodów BMW w ciągu jednego roku kalendarzowego (dokładnie 213 127). W 2002 r. popyt na auta bawarskiej marki skoczył po raz kolejny – o 17,2%.
Dzieła stworzone pod kierownictwem Finchera zdobyły szereg nagród na festiwalach reklamowych, w tym w Cannes. "Hostage" ("Zakładnik") w reżyserii Anga Lee został uznany najlepszym filmem akcji na Los Angeles International Short Film Festival 2002. Cała seria "The Hire" stała się częścią kolekcji Museum of Modern Art.
W "The Hire" centralną postacią jest kierowca do wynajęcia, zawodowiec wysokiej klasy specjalizujący się w trudnych zleceniach. Nigdy nie poznajemy jego imienia i nazwiska. W rolę tę wcielił się Clive Owen.
W podobny sposób, co BMW, swoje auta promowały później firmy Nissan ("The Run") czy Mercedes-Benz ("The Porter"). Luc Beson przyznał w jednym z wywiadów, że cykl "The Hire" był inspiracją dla "Transportera".
BMW Films PL sub - The Hire - Ambush (Zasadzka) sezon 1 1/6
Jak wspominaliśmy, pierwszy film z cyklu "The Hire" nosił tytuł "Ambush" ("Zasadzka"). Wyreżyserował go John Frankenheimer. Trudno było o lepszy wybór, biorąc pod uwagę fakt, że Frankenheimer miał na swoim koncie takie obrazy, jak "Grand Prix" czy "Ronin" ze znakomicie zrealizowanymi scenami z wykorzystaniem samochodów. "Ambush" to przedostatni film nowojorczyka. Frankenheimer zmarł w 2002 r.
Kierowca przewozi starszego pana (w tej roli Tomás Milián). Z BMW Serii 7 (a konkretnie 740i) zrównuje się van, którym jedzie uzbrojona grupa mężczyzn. Jeden z nich twierdzi, że pasażer BMW wiezie ze sobą skradzione diamenty warte 2 mln dol.
Kierowca ma słuchać poleceń i zwolnić. Inaczej w kierunku auta zostanie otwarty ogień. Pasażer błaga kierowcę, aby ten się nie zatrzymywał. Jego argumentacji nie będziemy zdradzać.
BMW Films PL sub - The Hire - Chosen (Wybraniec) sezon 1 2/6
Ang Lee przystąpił do prac nad "Chosen" już po sukcesie "Przyczajonego tygrysa, ukrytego smoka" i przed wejściem do kin "Hulka". W jego historii kierowca eskortuje małego chłopca, tytułowego wybrańca. Lee potraktował samochody, w tym BMW Serii 5, niczym wojowników splecionych ze sobą w tańcu na śmierć i życie.
BMW Films PL sub - The Hire - The Follow (Śledzenie) sezon 1 3/6
W "The Follow" Wong Kar-waia kierowca otrzymuje zadanie śledzenia żony znanego aktora, podobno mającej problem z dochowaniem wierności małżonkowi. Historia ma jednak drugie dno.
W trakcie podążania za kobietą Owen tłumaczy, jak nie zgubić celu i nie dać się wykryć. W filmie wystąpili Adriana Lima, Forest Whitaker i Mickey Rourke. W obrazie pojawiają się BMW Serii 3 Coupé oraz roadster Z3.
BMW Films PL sub - The Hire - Star (Gwiazda) sezon 1 4/6
"Star" to produkcja lżejsza w wydźwięku od wcześniejszych. Tym razem kierowca ma utrzeć nosa gwieździe, która niezbyt dobrze traktuje swoich współpracowników.
Narzędziem kierowcy jest BMW M5. W tle pobrzmiewa "Song 2" zespołu Blur. Za kamerą stanął Guy Ritchie, wówczas mąż Madonny.
BMW Films PL sub - The Hire - Powder Keg (Beczka prochu) sezon 1 5/6
Alejandro González Iñárritu w 2001 r. miał już za sobą "Amores perros", pierwszy film z tzw. Trylogii Śmierci. Przemoc, przestępczość, konflikty na tle rasowym i społecznym, kondycja świata współczesnego to główne motywy dzieł Meksykanina.
Nie inaczej jest w przypadku "Powder Keg". Tytułową "beczką prochu" są zdjęcia dokumentujące masakrę cywilów, które wykonał fotograf wojenny Harvey Jacobs (Stellan Skarsgård). Jacobs zostaje ranny. Na zlecenie ONZ kierowca ma go wydostać z Kolumbii, w czym ma pomóc BMW X5.
BMW Films PL sub - The Hire - Hostage (Zakładnik) sezon 2 1/3
O ile w pierwszym sezonie w filmach BMW pojawiały się różne modele tej marki, o tyle w drugim już tylko Z4, wówczas wchodzące na rynek. W związku z tym, że Fincher zajmował się realizacją swojego "Azylu" role producentów przejęli bracia Ridley i Tony Scottowie.
Reżyserię "Hostage" ("Zakładnik") powierzono Johnowi Woo, specjaliście od kina akcji. W rzeczonej produkcji kierowca pomaga FBI w rozwiązaniu sprawy porwania. Zakładniczkę zagrała Kathryn Morris, zaś porywacza Maury Chaykin.
BMW Films PL sub - The Hire - Ticker (Pikawa) sezon 2 2/3
"Ticker" można przetłumaczyć na kilka sposobów, są to potoczne określenia serca i zegarka. Jak się przekonacie po obejrzeniu, tytuł mówi wiele o krótkim filmie w reżyserii Joe Carnahana. Od umiejętności kierowcy zależą losy całego kraju.
W obrazie zagrali m.in. Don Cheadle, F. Murray Abraham, Ray Liotta, Robert Patrick, Clifton Powell i Dennis Haysbert. BMW przy okazji postanowiło zaprezentować działanie systemu sygnalizujące pozostawienie otwartych drzwi w Z4.
BMW Films PL sub - The Hire - Beat The Devil (Pokonać diabła) sezon 2 3/3
Ostatnią nowelę wyreżyserował Tony Scott. "Beat the Devil" ("Pokonać diabła") wyróżnia się na tle innych filmów BMW scenariuszem z elementami nadprzyrodzonymi.
W obrazie ocierającym się o groteskę pierwsze skrzypce grają James Brown i Gary Oldman. Jeśli nigdy wcześniej nie widzieliście "Beat the Devil", spodziewajcie się na końcu małej niespodzianki.