Citroën DS5
Citroën DS5 to luksusowy samochód segmentu D, należący do nowej rodziny pojazdów francuskiego producenta: DS. Jego produkcja rozpoczęła się w 2011 roku. Do salonów trafił na przełomie lat 2011 i 2012. Jego konstrukcja opiera się na platformie PF2, użytej przy budowie Peugeota 3008, a nie jak mogłaby sugerować nazwa modelu – Citroëna C5.
Wygląd DS5 to połączenie nowoczesnej stylistyki i odważnych dodatków, znane już z modeli DS3 i DS4. Z przodu króluje osadzony w dużej paszczy znaczek marki z przedłużonymi ramionami kształtującymi się w elegancki grill. Pod nowoczesnymi światłami w pas przedni wmodelowano ostre skrzela, w których osadzone są niewielkie dodatkowe światła. Ciekawy dodatek stanowią aluminiowe listwy biegnące od góry przednich lamp aż do słupka A i kończące się w połowie jego wysokości. Na poziomie słupka C dolna linia okien nieco unosi się ku górze, co może być stylistycznym nawiązaniem do dawno nieprodukowanego Citroëna XM. Tył modelu DS5 charakteryzuje się przede wszystkim dyskretnym spojlerem nad tylną szybą oraz nowoczesnymi lampami o nieregularnym kształcie. Oprócz odważnie zaprojektowanych linii pas tylny otrzymał jeszcze jeden stylistyczny dodatek – dwie końcówki układu wydechowego o ostrych kształtach.
Wnętrze wykończono materiałami wysokiej klasy. Pasażerów i kierowcę otaczają wysokiej jakości tworzywa sztuczne, aluminium i skóra. Co ciekawe, nowoczesne kształty nie tworzą na konsoli środkowej układu symetrycznego popularnego w obecnie produkowanych autach. Wszystkie przyciski zostały jednak rozmieszczone z dbałością o zachowanie ergonomii na najwyższym poziomie. Kierowca ma do dyspozycji kierownicę z przyciskami sterującymi niektórymi funkcjami auta. Zrezygnowano z użycia elektronicznego zegara i zastąpiono go eleganckim rozwiązaniem analogowym. Pośrodku kokpitu znajduje się duży, kolorowy wyświetlacz, służący między innymi do obsługi multimediów i nawigacji satelitarnej. Dodatkowe niewielkie wyświetlacze ulokowano w pokrętłach sterujących dwustrefową klimatyzacją. Wyświetlane są na nich poszczególne ustawione temperatury. Obsługa części funkcji odbywa się za pośrednictwem konsoli umieszczonej między przednimi fotelami oraz drugiego dodatkowego panelu z instrumentami, znajdującego się na suficie. Ten natomiast może zostać przeszklony trzema oddzielnymi panelami.
Bogate wyposażenie modelu DS5 zawiera między innymi dwustrefową klimatyzację, siedem poduszek powietrznych, kurtyny powietrzne, wysokiej klasy system audio firmy Denon, ABS, ESP, asystenta utrzymywania pasa ruchu, wyświetlacz typu head-up (HUD), elektrycznie sterowane lusterka, szyby oraz fotele i nawigację satelitarną z dużym wyświetlaczem. Dzięki zaawansowanym systemom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego Citroën DS5 uzyskał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Gama jednostek modelu DS5 zawiera dwa mocne motory benzynowe oraz dwa silniki wysokoprężne. Diesle dostępne są w dwóch pojemnościach: 1,6 i 2,0 l. Silnik 1,6 HDi rozwija 112 KM, a motor 2-litrowy osiąga 163 KM. Dostępna jest też wersja DS5 z napędem hybrydowym. Wykorzystuje on mocniejszą jednostkę o zapłonie samoczynnym, wspomaganą 37-konnym silnikiem elektrycznym. Układ ten nosi nazwę HYbrid4. Obydwa silniki benzynowe mają pojemność 1,6 l. Przygotowane przy współpracy grupy PSA z BMW jednostki rozwijają 156 oraz 200 KM.
Model DS5 jest wciąż produkowany. Staje on w szranki z największymi graczami swojego segmentu, takimi jak Audi, BMW czy Volvo. Na tle konkurentów wyróżnia go nietuzinkowa stylistyka, która sprawia, że nie da się go pomylić z żadnym innym autem.