Chłodzenie [technika wyścigowa odc. 24]
Aby poprawić właściwości aerodynamiczne McLaren dość mocno zmodyfikował kształt bocznych skrzyń i zmniejszył wloty do nich. Ale różne systemy w bolidzie trzeba, tak samo jak wcześniej, nadal chłodzić. Jakie jest rozwiązanie?
27.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zysk w kwestii własności aerodynamicznych w MP4-26 został okupiony zmniejszeniem i innym ukształtowaniem wlotów powietrza w bocznych sekcjach wozu. Wloty te ukształtowano w litery „L” zwrócone do siebie. Obie „eLki” tworzą „U”. Zmniejszenie wlotów powietrza skomplikowało sprawę chłodzenia.
Pytanie brzmi, co trzeba chłodzić w bolidzie Formuły 1? Jest tego sporo, bo: „wodę” chłodzącą silnik, olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, inne płyny hydrauliczne, a nawet elektronikę (jak wiemy, procesory komputerowe nie lubią upałów). A w tym roku dochodzi jeszcze w McLarenie system KERS (Kinetic Energy Recovery System).
Trzeba pamiętać, że od zeszłego roku nie ma tankowania aut w trakcie wyścigu, a więc zbiorniki paliwa są większe niż były kiedyś, co oczywiście zmniejszyło ilość miejsca na chłodnice z boku.
W wyniku zmniejszenia rozmiarów skrzyń bocznych w MP4-26 zmniejszyły się też chłodnice w nich, zatem mniejsza jest ich wydajność i część zadań trzeba było powierzyć nowym chłodnicom umieszczonym w innym miejscu.
Chłodnice w bocznych skrzyniach MP4-26 nadal służą do chłodzenia cieczy omywającej silnik. Po przejściu przez te chłodnice podgrzane powietrze wylatuje otworami w tylnej części skrzyń oraz centralnym, spłaszczonym otworem (podobne rozwiązanie opisałem TUTAJ).
Dopływ powietrza zasilającego jednostkę napędową jest (tradycyjnie) realizowany przez wlot powietrza nad głową kierowcy.
Za tym „normalnym” wlotem znajduje się drugi wlot, którym dostaje się powietrze chłodzące olej skrzyni biegów. Po przejściu przez chłodnicę gaz wydostaje się centralnym otworem z tyłu.
Pod wlotem do zasilania silnika znajduje się kolejny otwór. Służy on do chłodzenia systemu KERS. Chłodnica KERS-u jest wmontowana za pałąkiem bezpieczeństwa pod głównym wlotem (do silnika). Powietrze wydostaje się przez tylną część pokrywy silnika (tak, jak w przypadku skrzyni biegów).
Chłodnice elektroniki i pozostałych płynów hydraulicznych zostały umieszczone w otworach „L”.
Zobacz też:
W poprzednim odcinku:
Źródło: autowp (foto) • scarbsf1 foto)