Ceny używanych aut znacznie wzrosły. Ale nie wszystkich jednakowo
Czasy dla zmotoryzowanych nie są łatwe. Po napaści Rosji na Ukrainę wzrosły nie tylko ceny paliw, ale i samochodów. O ile dokładnie? Na to pytanie w odniesieniu do rynku wtórnego odpowiada raport Otomoto.
27.02.2023 | aktual.: 27.02.2023 18:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak wynika z danych internetowego serwisu ogłoszeniowego, w 2022 r. ceny samochodów używanych wzrosły średnio o 26 proc. Z analizy anonsów wynika jednak, że skok nie był jednorodny w każdej grupie. Najbardziej, bo aż o 31 proc., podrożały używane samochody liczące sobie od 5 do 10 lat. To oferta dla tych, którzy nie mogą pozwolić sobie na nowe auto, ale chcą kupić pojazd, który będzie jeszcze mógł zaoferować mało problematyczną eksploatację. Skoro tu wzrost był największy, to oznacza to, że właśnie takich nabywców jest najwięcej.
Analiza ogłoszeń umieszczanych w serwisie Otomoto pokazuje jednak, że nie każdy model używanego samochodu podrożał w równym stopniu. Co może być zaskakujące, pojazdy segmentu premium wcale nie drożały najmocniej. Oto lista modeli, których ceny podskoczyły najbardziej:
- Volkswagen Golf: 23,3 proc.
- BMW Serii 3: 21,6 proc.
- Volkswagen Passat: 18,9 proc.
- Audi A4: 18,7 proc.
- Opel Astra: 14,8 proc.
Co jeszcze wynika z analizy danych zawartych w ogłoszeniach? W 2022 r. Polacy częściej szukali samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Było tak aż w 45,6 proc. przypadków. To nieco zaskakujące, zważywszy na fakt, że odsetek takich aut na drogach z pewnością jest niższy. Nie może budzić jednak zdziwienia zainteresowanie SUV-ami. Takich aut szukało 48,5 proc. użytkowników serwisu.
28 proc. wyświetleń dotyczyło samochodów z lat 2013-2017, a 26,5 proc. pojazdów wyprodukowanych pomiędzy 2008 a 2012 r. Najwięcej kupujących, bo aż 44,1 proc., szuka aut w cenie do 30 tys. zł. Co jednak interesujące, w 2022 r. odnotowano wzrost zainteresowania autami w cenie od 100 do 150 tys. zł (o 1,3 punktu procentowego – do 6,5 proc.) oraz powyżej 200 tys. zł (o 1,4 punktu procentowego – do 5,6 proc.).
W 2022 r. w serwisie Otomoto pojawiło się również więcej ogłoszeń dotyczących sprzedaży samochodów hybrydowych i elektrycznych. W przypadku tych pierwszych liczba wzrosła o 26 proc. do 35 610. Liczba ogłoszeń dotyczących sprzedaży samochodów elektrycznych wyniosła 6978 i była o 37 proc. wyższa niż w 2021 r. Najczęściej wyświetlane ogłoszenia o sprzedaży hybryd dotyczyły wyłącznie modeli Toyoty: Corolli, Priusa oraz Aurisa. W przypadku aut elektrycznych największym zainteresowaniem cieszył się Nissan Leaf, a następnie Tesla Model S oraz Tesla Model 3.
Najczęściej wyświetlane ogłoszenia w 2022 r. dotyczyły sprzedaży następujących modeli:
- BMW Serii 3: 3,3 proc.
- Audi A4: 2,7 proc.
- BMW Serii 5: 2,4 proc.
- Volkswagen Golf: 2,2 proc.
- Audi A6: 2,0 proc.