Bynajmniej nie MINImalistycznie – Nowack Cooper S N230 (2010)
Nowack Motors, który ma na swoim koncie m.in. ponad 700-konne BMW M5, przerabia też Mini. Oto propozycja dla właścicieli Mini Coopera S.
30.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Obecne Mini One to potomek kultowego Mini zaprojektowanego pod koniec lat 50. XX wieku przez Sir Aleca Issigonisa. Co prawda w porównaniu z oryginałem aktualne Mini jest dużo większe, ale koncepcja samochodu pozostała ta sama. Jak w pierwowzorze, tak i teraz produkowana jest sportowa wersja Cooper. Właśnie dla posiadaczy Coopera S Nowack przygotował pakiety wzmacniające.
Mini Cooper S jest napędzany ustawionym poprzecznie silnikiem 4-cylindrowym o objętości skokowej 1,6 l (kod N18B16M0), który z pomocą turbosprężarki rozwija moc 184 KM przy 5500 obr./min. Moc ta sprawia, że przy masie 1280 kg Cooper S przyspiesza do 100 km/h w 7,00 s, a jego prędkość maksymalna to 228 km/h.
Klienci, którzy uznali, że ponad 180 KM to za mało, i zwrócą się do Nowacka, mogą wybierać spośród dwóch zestawów: N210 i N230. Pierwszy z nich wiąże się ze zmianą filtrów powietrza i oprogramowania ECU. W drugim dodatkowo wymieniany jest „wydech” na bardziej sportowy.
Jak można się domyślić, nazwy tych kitów wskazują, jaką moc końcową będzie miało auto. I tak Cooper S N210 (nieco wbrew „okrągłej” nazwie) będzie dysponował 211 KM i 305 Nm, a Cooper S N230 – już pełnymi 230 KM mocy i również 305 Nm momentu obrotowego.
Poza tuningiem jednostek napędowych dostępne są modyfikacje zawieszeń - począwszy od sportowych sprężyn, a skończywszy na w pełni regulowanych kompletnych zestawach. W swojej ofercie Nowack ma nawet sportowe mechanizmy różnicowe (nie wiadomo, co dokładnie kryje się pod tym hasłem).
Samochód ze zdjęć ma najprawdopodobniej oklejone folią nadwozie, które pierwotnie było niebieskie. Wymieniono w nim też fabryczne 16-calowe koła na felgi o średnicy 18” z oponami 225/40 z przodu i z tyłu.
Nowack dysponuje też zestawem N260 skierowanym do właścicieli 211-konnych Mini John Cooper Works. Prawie identyczny silnik jak w Cooper S jest tutaj poddawany znacznie dalej idącym przeróbkom. Modyfikowane są: wałki rozrządu, głowica, system chłodzenia, układ dolotu powietrza, układ wydechowy, a elektronika sterująca silnikiem jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb zamawiającego wóz. Maksymalna moc N260 to 260 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 350 Nm.
Dane techniczne
Silnik i napęd (Cooper S N210, N230):
- Typ: R4, BMW/PSA N18B16M0
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 211 KM (N210), 230 KM (N230)
- Objętościowy wskaźnik mocy: 132,04 KM/l (N210), 143,93 KM/l (N230), (seryjny – 115,14 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 305 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 18″
- Koła tylne: 18″
- Opony przednie: 225/40 R 18
- Opony tylne: 225/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1280 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,07 kg/KM (N210), 5,57 kg/KM (N230), (seryjny – 6,96 kg/KM)
- Długość: 3714 mm
- Szerokość: 1683 mm
- Rozstaw osi: 2467 mm
Silnik i napęd (John Cooper Works N260):
- Typ: R4, BMW/PSA N14B16T0
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 260 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 162,70 KM/l (seryjny – 132,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 18″
- Koła tylne: 18″
- Opony przednie: 225/40 R 18
- Opony tylne: 225/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1380 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,31 kg/KM (seryjny – 6,54 kg/KM)
- Długość: 3729 mm
- Szerokość: 1683 mm
- Rozstaw osi: 2467 mm
Źródło: worldcarfans