Używane BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 - typowe awarie i problemy
Piąta generacja BMW Serii 3 do niedawna kosztowała krocie, a na zakup małej bawarskiej limuzyny mogli pozwolić sobie tylko zamożniejsi. Teraz można ją mieć już za około 38 000 zł. Niestety trudno będzie za taką kwotę znaleźć zadbany egzemplarz.
09.07.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
O ile inne auta, które wyszły spod deski kreślarskiej ekscentryka budziły kontrowersję, o tyle w przypadku 3er ze względu na kluczowe znaczenie strategiczne tego modelu nie mogło być miejsca na eksperymenty. Na początku zaprezentowano tylko sedana E90 i kombi E91, ale już rok później do oferty dołączyły wersje coupé E92 oraz kabriolet E93.
Dwa lata po rynkowym debiucie premierę miała topowa 420-konna wersja M3, która w przeciwieństwie do poprzedniej generacji teraz dostępna była nie tylko jako coupé i cabrio, ale także jako sedan. Nowością w M3 był również silnik V8, który zastąpił od lat kojarzony z bawarską marką motor R6.
W latach 2008-2009 samochód przeszedł drobny facelifting. Co się zmieniło? Przed wszystkim przemodelowano przednie i tylne lampy, zwiększono też moc jednostek napędowych, a we wszystkich motorach benzynowych zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Obecnie wersje sedan i kombi zostały zastąpione nowym modelem F30, a kabriolet i coupé jeszcze przez pewien czas pozostaną w sprzedaży.
Silniki
- R4 1,6 (122 KM) 316i
- R4 2,0 (129, 136, 143, 150, 163, 170, 173 KM) 318i, 320i, 320si
- R6 2,5 (177, 191, 203, 218 KM) 323i, 325i
- R6 3,0 (211, 233, 257, 272 KM) 325i, 328i (USA), 330i
- R6 3,0 TwinTurbo (306-320 KM) 335i, 335is (USA)
- R6 3,0 TwinPower Turbo (306 KM) 335i
- V8 4,0 (420 KM) M3
- V8 4,4 (450 KM) M3 GTS
Diesle:
- R4 2,0 (115, 122, 136, 143, 163, 177, 184 KM) 316d, 318d, 320d EfficientDynamics, 320d
- R6 3,0 (197, 204, 231, 245 KM) 325d, 330d
- R6 3,0 TwinTurbo (286 KM) 335d
Które z jednostek napędowych są warte polecenia? Motorów w BMW Serii 3 jest tak dużo, że trudno wyselekcjonować najbardziej rozsądną wersję silnikową, choć za taką można bez wątpienia uznać 2- oraz 2,5-litrowe odmiany benzynowe.
Amatorzy mocnych wrażeń powinni zainteresować się jednak silnikami 3-litrowymi, zarówno tymi wolnossącymi, jak i doładowanymi. Oczywiście zarówno spalanie, jak i koszty serwisu są tutaj znacznie większe niż w przypadku jednostek o mniejszej pojemności.
Najwięcej sportowych wrażeń gwarantują jednak M-ki, ale po pierwsze większość dostępnych na rynku używanych egzemplarzy miała już za sobą poważne wypadki, a po drugie ich utrzymanie jest astronomicznie drogie. Mimo to trudno ich nie polecać.
Wybierając silnik benzynowy spośród wersji R4 i R6, lepiej zdecydować się na egzemplarz sprzed 2007 roku. Dlaczego? Bo nowsze auta wyposażono w awaryjny bezpośredni wtrysk paliwa, psujące się cewki zapłonowe i przysparzające problemów pompy paliwowe wysokiego ciśnienia.
A jak jest z silnikami Diesla? Niestety motory wysokoprężne w BMW, podobnie jak w większości współcześnie produkowanych aut, cierpią na awarie osprzętu. Co się w nich psuje? Przede wszystkim: wtryskiwacze systemu common rail, dwumasowe koło zamachowe, koło pasowe na wale korbowym, niekiedy też dochodzi do zacierania się turbosprężarek i szybkiego wyeksploatowania łańcucha rozrządu.
Ci, którzy jeżdżą głównie po mieście, powinni odpuścić sobie mocniejsze wersje jednostek wysokoprężnych, które zostały uzbrojone w filtr cząstek stałych. W ruchu miejskim z pewnością bardzo szybko dojdzie do zapchania się tego elementu, a koszt jego wymiany to niestety kilka tysięcy złotych.
Dane techniczne
Moment obrotowy może być przekazywany albo za pomocą 6-stopniowej przekładni automatycznej, albo za pośrednictwem 6-biegowego manuala. W najmocniejszej wersji M3 dostępna była też 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa. W testach zderzeniowych Euro NCAP BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 otrzymało aż 5 gwiazdek.
Awaryjność
A jak jest z zawieszeniem? To sprzyjająca szybkiej jeździe i wyjątkowo trwała konstrukcja. Niestety w autach z przebiegami około 200 000 km wymiany mogą już wymagać tuleje tylnych wahaczy, poduszki silnika oraz amortyzatory.
Naszym zdaniem
Co od BMW 3 otrzymamy w zamian za pieniądze wydane na serwis? Prestiż, bogate wyposażenie (w zależności od wersji), ale przede wszystkim bardzo dobre prowadzenie i sporą przyjemność z jazdy. Atutem BMW Serii 3 jest również bez wątpienia duży wybór wersji silnikowych oraz dość konserwatywna, drapieżna stylizacja.