Samochody używaneBMWUżywane BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 - typowe awarie i problemy

Używane BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 - typowe awarie i problemy

Piąta generacja BMW Serii 3 do niedawna kosztowała krocie, a na zakup małej bawarskiej limuzyny mogli pozwolić sobie tylko zamożniejsi. Teraz można ją mieć już za około 38 000 zł. Niestety trudno będzie za taką kwotę znaleźć zadbany egzemplarz.

BMW 3 E90
BMW 3 E90
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / BMW
Artur Kuśmierzak

09.07.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historia modelu

BMW 3 Coupe
BMW 3 Coupe© mat. prasowe / BMW

O ile inne auta, które wyszły spod deski kreślarskiej ekscentryka budziły kontrowersję, o tyle w przypadku 3er ze względu na kluczowe znaczenie strategiczne tego modelu nie mogło być miejsca na eksperymenty. Na początku zaprezentowano tylko sedana E90 i kombi E91, ale już rok później do oferty dołączyły wersje coupé E92 oraz kabriolet E93.

Dwa lata po rynkowym debiucie premierę miała topowa 420-konna wersja M3, która w przeciwieństwie do poprzedniej generacji teraz dostępna była nie tylko jako coupé i cabrio, ale także jako sedan. Nowością w M3 był również silnik V8, który zastąpił od lat kojarzony z bawarską marką motor R6.

BMW 3 Touring E91
BMW 3 Touring E91© mat. prasowe / BMW

W latach 2008-2009 samochód przeszedł drobny facelifting. Co się zmieniło? Przed wszystkim przemodelowano przednie i tylne lampy, zwiększono też moc jednostek napędowych, a we wszystkich motorach benzynowych zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Obecnie wersje sedan i kombi zostały zastąpione nowym modelem F30, a kabriolet i coupé jeszcze przez pewien czas pozostaną w sprzedaży.

Silniki

  • R4 1,6 (122 KM) 316i
  • R4 2,0 (129, 136, 143, 150, 163, 170, 173 KM) 318i, 320i, 320si
  • R6 2,5 (177, 191, 203, 218 KM) 323i, 325i
  • R6 3,0 (211, 233, 257, 272 KM) 325i, 328i (USA), 330i
  • R6 3,0 TwinTurbo (306-320 KM) 335i, 335is (USA)
  • R6 3,0 TwinPower Turbo (306 KM) 335i
  • V8 4,0 (420 KM) M3
  • V8 4,4 (450 KM) M3 GTS

Diesle:

  • R4 2,0 (115, 122, 136, 143, 163, 177, 184 KM) 316d, 318d, 320d EfficientDynamics, 320d
  • R6 3,0 (197, 204, 231, 245 KM) 325d, 330d
  • R6 3,0 TwinTurbo (286 KM) 335d

Które z jednostek napędowych są warte polecenia? Motorów w BMW Serii 3 jest tak dużo, że trudno wyselekcjonować najbardziej rozsądną wersję silnikową, choć za taką można bez wątpienia uznać 2- oraz 2,5-litrowe odmiany benzynowe.

Amatorzy mocnych wrażeń powinni zainteresować się jednak silnikami 3-litrowymi, zarówno tymi wolnossącymi, jak i doładowanymi. Oczywiście zarówno spalanie, jak i koszty serwisu są tutaj znacznie większe niż w przypadku jednostek o mniejszej pojemności.

BMW 3 E90 Wnętrze
BMW 3 E90 Wnętrze© mat. prasowe / BMW

Najwięcej sportowych wrażeń gwarantują jednak M-ki, ale po pierwsze większość dostępnych na rynku używanych egzemplarzy miała już za sobą poważne wypadki, a po drugie ich utrzymanie jest astronomicznie drogie. Mimo to trudno ich nie polecać.

Wybierając silnik benzynowy spośród wersji R4 i R6, lepiej zdecydować się na egzemplarz sprzed 2007 roku. Dlaczego? Bo nowsze auta wyposażono w awaryjny bezpośredni wtrysk paliwa, psujące się cewki zapłonowe i przysparzające problemów pompy paliwowe wysokiego ciśnienia.

BMW M3 Coupe
BMW M3 Coupe© mat. prasowe / BMW

A jak jest z silnikami Diesla? Niestety motory wysokoprężne w BMW, podobnie jak w większości współcześnie produkowanych aut, cierpią na awarie osprzętu. Co się w nich psuje? Przede wszystkim: wtryskiwacze systemu common rail, dwumasowe koło zamachowe, koło pasowe na wale korbowym, niekiedy też dochodzi do zacierania się turbosprężarek i szybkiego wyeksploatowania łańcucha rozrządu.

Ci, którzy jeżdżą głównie po mieście, powinni odpuścić sobie mocniejsze wersje jednostek wysokoprężnych, które zostały uzbrojone w filtr cząstek stałych. W ruchu miejskim z pewnością bardzo szybko dojdzie do zapchania się tego elementu, a koszt jego wymiany to niestety kilka tysięcy złotych.

Dane techniczne

Moment obrotowy może być przekazywany albo za pomocą 6-stopniowej przekładni automatycznej, albo za pośrednictwem 6-biegowego manuala. W najmocniejszej wersji M3 dostępna była też 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa. W testach zderzeniowych Euro NCAP BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 otrzymało aż 5 gwiazdek.

Awaryjność

A jak jest z zawieszeniem? To sprzyjająca szybkiej jeździe i wyjątkowo trwała konstrukcja. Niestety w autach z przebiegami około 200 000 km wymiany mogą już wymagać tuleje tylnych wahaczy, poduszki silnika oraz amortyzatory.

BMW 3 E90
BMW 3 E90© mat. prasowe / BMW

Naszym zdaniem

Co od BMW 3 otrzymamy w zamian za pieniądze wydane na serwis? Prestiż, bogate wyposażenie (w zależności od wersji), ale przede wszystkim bardzo dobre prowadzenie i sporą przyjemność z jazdy. Atutem BMW Serii 3 jest również bez wątpienia duży wybór wersji silnikowych oraz dość konserwatywna, drapieżna stylizacja.

Komentarze (27)