Bezprecedensowa sytuacja. Co piąte sprzedane auto w UE w sierpniu było zelektryfikowane
W obliczu koronawirusa europejski rynek samochodów przez cały czas podlega dynamicznym przemianom. Po przyzwoitym lipcu, w sierpniu zanotowano spadek wyniku aż o 18 procent. Sytuacja byłaby jeszcze gorsza, gdyby nie… auta zelektryfikowane. Ten typ napędu notuje kolejne rekordy sprzedaży.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak donosi agencja JATO Dynamics, w sierpniu na rynku 27 państw UE sprzedano łącznie 881 897 samochodów. To wynik aż o 18 proc. gorszy od tego zanotowanego w analogicznym okresie w roku poprzednim, gdy sprzedano ponad 1,07 miliona aut, i najgorszy od sierpnia 2016 roku.
Całkowity wynik sprzedaży od początku roku do końca sierpnia przedstawia jeszcze bardziej pesymistyczny obraz kondycji rynku. 7 247 341 sprzedanych aut to rezultat o 1/3 gorszy od tego zanotowanego w pierwszych ośmiu miesiącach roku 2019. W Polsce sprzedano od początku roku 256 924 nowe samochody, co stanowi spadek o 32 proc. Fakty te przypominają, że ze skutkami gospodarczymi pandemii wcale sobie jeszcze nie poradziliśmy i do odbudowy w skali całej Europy jeszcze daleka droga.
Zobacz także
Z przedstawionych przez JATO wyników można jednak wyczytać dwie budujące wiadomości. Pierwszą jest stan rynku klientów indywidualnych. Jego wynik w sierpniu nie był taki zły, bo tylko o 4 proc. niższy niż w sierpniu zeszłego roku. To z kolei pokazuje, że z inwestycjami i napędzaniem koniunktury przez wakacje wstrzymywały się głównie podmioty gospodarcze, a przeciętni obywatele nie ograniczyli znacznie swoich wydatków.
Drugą ciekawą nowością jest udział samochodów zelektryfikowanych na rynku. W sierpniu osiągnął on aż 21,4 procent, co stanowi absolutny rekord w historii notowań. W 2019 r. miały one udział wynoszący 8 procent i już wtedy uważano go za wysoki. W sierpniu 2020 r. zarejestrowano jednak aż 188 700 aut z napędem hybrydowym i elektrycznym, co stanowi wzrost wyniku aż o 122 proc.
Połowę z tego wyniku wypracowały hybrydy, w tym dużej mierze tak zwane miękkie hybrydy, a więc prawie zwykłe samochody z silnikiem spalinowym i tylko trochę rozbudowaną instalacją elektryczną 48V. Niemniej nawet w pełni elektrycznych samochodów sprzedano w tym czasie aż 48 800, a hybryd plug-in 44 700, co stanowi skokowy wzrost kolejno o 111 i 283 procent.
Największe wzrosty sprzedaży aut elektrycznych w UE zanotowała Kia (+397 proc.), Renault (+112 proc.) i Hyundai (+102 proc.). Wzrost Tesli wyniósł tylko 11 proc., ale nie był on duży tylko dlatego, że już wcześniej marka ta w Europie miała mocną pozycję. W sierpniu firma Elona Muska sprzedała 6972 egzemplarze Modelu 3, co dało mu pozycję trzeciego najpopularniejszego modelu klasy średniej, tuż za Volkswagenem Passatem i BMW serii 3! Na wzroście zainteresowania hybrydami plug-in najwięcej zyskali tymczasem producenci premium i nowy Ford Kuga PHEV.