Baterie litowo-jonowe 10x bardziej pojemne?
Wydawać by się mogło, że obecnie stosowane technologie w przypadku aut na prąd są wystarczające. Co prawda dystans 160-200km na jednym naładowaniu może być traktowany jako punkt sporny, jednak w większości przypadków to wystarcza. Najczęściej technologia hybrydowa trafia wszakże do małych miejskich pojazdów, które mają pomagać w dostaniu się do pracy, wyjeździe do marketu, czy podmiejskiego kurortu wypoczynkowego.
29.11.2008 | aktual.: 02.10.2022 15:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ostatnie badania pokazują, że w przyszłości dystans ten może się drastycznie zwiększyć. Nawet dziesięciokrotnie!
Wydawać by się mogło, że obecnie stosowane technologie w przypadku aut na prąd są wystarczające. Co prawda dystans 160-200km na jednym naładowaniu może być traktowany jako punkt sporny, jednak w większości przypadków to wystarcza. Najczęściej technologia hybrydowa trafia wszakże do małych miejskich pojazdów, które mają pomagać w dostaniu się do pracy, wyjeździe do marketu, czy podmiejskiego kurortu wypoczynkowego.
Ostatnie badania pokazują, że w przyszłości dystans ten może się drastycznie zwiększyć. Nawet dziesięciokrotnie!
Powodem dlaczego aktualnie używane baterie mają taką a nie inną pojemność są stosowane anody. Są one wykonane z grafitu, przez co mają małe możliwości gromadzenia litowych jonów. Ostatnie badania pokazują, że gdyby zastąpić ów grafit porowatym silikonem (coś, co wygląda jak maluczka gąbka wykonana z silikonu), możliwości gromadzenia mocy wzrosły by 10-krotnie.
Niestety jak na razie nie można zastosować tej technologii w rzeczywistości, bowiem gdy silikon poddawany był procesom ładowania łatwo pękał i ścierał się na proch. Pewna grupa naukowców z Korei Południowej ogłosiła jednak, że udało im się masowo wyprodukować silikonowe gąbeczki, które wytrzymują proces częstego ładowania i rozładowywania.
Na razie nie wiadomo jeszcze co dokładnie z tego wyjdzie. Jeśli rzeczywiście wszystko dobrze się ułoży, to może za kilka lat dostaniemy elektryczne samochody, które będą w stanie na jednym ładowaniu przejechać ponad 1600km.
Źródło: gas2