BBR Mazda MX‑5 2.0 MZR GT270 (2013)
Zima zbliża się wielkimi krokami, więc to dobry czas, żeby napisać o aucie kojarzącym się przede wszystkim z latem. Brytyjskie BBR opracowało kolejny już zestaw zwiększający moc silnika Mazdy MX-5.
27.11.2013 | aktual.: 20.10.2022 22:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mazda MX-5 to pewien wzór do naśladowania. Tak, jak zawsze będzie się porównywać wszystkie samochody kompaktowe do Volkswagena Golfa, luksusowe do Mercedesa klasy S, a sportowe do Porsche 911, tak Mazda MX-5 to punkt odniesienia dla wszystkich niewielkich roadsterów.
Recepta na ten samochód od lat jest taka sama – niewielkie auto o lekkiej konstrukcji, pod którego maską upakowany jest niezbyt duży silnik, który jednak zapewnia co najmniej przyzwoite parametry na drodze. MX-5 nie ma być drogowym ścigaczem, tylko wozem dającym dużą przyjemność z jazdy. W związku z tym Mazda nie wyposaża swojego produktu w supermocny silnik.
Dostępne są dwie jednostki napędowe. Większa z nich to 2-litrowiec bez doładowania, który osiąga moc 160 KM przy 6700 obr./min. BBR przebudowało znaczną liczbę Mazd MX-5, z których większość miała doładowanie w postaci kompresora. W najnowszym swoim aucie tuner postawił na turbosprężarkę. Jest to produkt Garretta.
Sama turbosprężarka niewiele by dała – potrzebne były inne urządzenia i elementy, by z motoru wycisnąć dodatkowe konie. Do tych części należy międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego, nowe ECU, inny kolektor dolotowy i bardziej sportowy układ wylotowy z zaworem regulacyjnym.
Ile więcej koni ma teraz MX-piątka? Po modyfikacjach pojawiło się dodatkowe 108 KM. Wszystkie one są osiągane przy bardzo wysokich obrotach – 7350 obr./min. Jak przystało na silnik doładowany, maksymalny moment obrotowy ma znaczną wartość – 308 Nm (przedtem było 188 Nm) przy 5100 obr./min.
Nieznaczna masa własna przekraczająca z ledwością jedną tonę i 270 KM mocy to doskonałe połączenie. Osiągająca dotąd setkę w 8,90 s Mazda teraz wyrywa się do tej prędkości w zaledwie 4,90 s! Maszyna ma też dużą prędkość maksymalną wynoszącą 240 km/h – to spora różnica w porównaniu ze 194 km/h w normalnej MX-5.
O tym, że oglądamy stuningowany wóz BBR z turbosprężarką dowiemy się wyłącznie z naklejki nalepionej po lewej stronie na klapie bagażnika. Brytyjczycy planują zbudowanie tylko 100 takich aut.
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: R4
• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 1999 cm3
• Doładowanie: turbosprężarka Garrett GT25
• Moc maksymalna: 268 KM przy 7350 obr./min
• Objętościowy wskaźnik mocy: 134,07 KM/l (seryjny – 80,04 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 308 Nm przy 5100 obr./min
• Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
• Typ napędu: na tylne koła
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 290 mm
• Hamulce tylne: tarczowe, średnica 280 mm
• Koła przednie: 6,5 x 16″
• Koła tylne: 6,5 x 16″
• Opony przednie: 205/50 R 16
• Opony tylne: 205/50 R 16
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1165 kg
• Stosunek masy do mocy: 4,35 kg/KM (seryjny – 7,22 kg/KM)
• Długość: 4020 mm
• Szerokość: 1720 mm
• Wysokość: 1245 mm
• Rozstaw osi: 2330 mm
[u]Osiągi:[/u]
• Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,90 s
• Prędkość maksymalna: 240 km/h