Używana Alfa Romeo 166 - typowe awarie i problemy
Rynek samochodów wręcz przesycony jest niemieckimi i japońskimi autami. Specjalnie dla tych, którzy mają już dość tej monotonii, przedstawiamy Alfę Romeo 166. Ta włoska limuzyna z pewnością przypadnie do gustu nie tylko zagorzałym fanom marki, ale także tym, którzy poszukują wozu z duszą.
14.01.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przeciwnicy śródziemnomorskich konstrukcji będą zapewne zasłaniać oczy, twierdząc, że przód modelu 166 jest okropny. Przed liftingiem pojazd nie wyglądał zbyt dobrze, ale za to delikatna modernizacja uczyniła z tej włoskiej limuzyny istne dzieło sztuki. Do salonów auto zawitało w 1998 roku i już dwa lata później z oferty wycofano benzynowe, 2,0-litrowe, turbodoładowane V6.
W 2003 roku 166 znowu trafiła do stylistów pod przewodnictwem Waltera de'Silvy oraz inżynierów mających pomóc autu złapać drugi oddech, przeprowadzono facelifting. Od tego czasu nowe Alfy Romeo opuszczały salony w niezmienionej formie aż do 2007, kiedy to zakończono produkcję. Zapewne tym, co Was najbardziej interesuje, są jego wady, ale najpierw przyjrzymy się bliżej ofercie silnikowej. Pod maską Alfy pracowały następujące jednostki napędowe:
- 2,0 TwinSpark (150- 155 KM)
- 2,0 V6 Turbo ( 205 KM)
- 2,5 V6 24V (188- 190 KM)
- 3,0 V6 24V (220- 226 KM)
- 3,2 V6 24V (240 KM)
- 2,4 JTD 10V (135- 150 KM)
- 2,4 JTDM 20V (175- 185 KM)
Silniki raczej nie sprawiają większych problemów. Spośród diesli polecamy zarówno jednostkę JTD, jak i JTDM. Ci, którzy pragną zaspokoić swoje dzikie żądze i nie zważają przy tym na wysokie zużycie paliwa, powinni wybrać motor z rodziny V6. Polecamy trzy silniki: 2,5-litrowy, 3-litrowy oraz 3,2-litrowy. Jeśli nie jednostka napędowa, to co psuje się w modelu 166? Słabym punktem tego modelu jest zawieszenie. Problemy sprawia głównie tylna oś.
Szybko zużywające się drążki poprzeczne, nietrwałe tuleje zwrotnic, a także zbyt delikatne gumy stabilizatora to najczęściej spotykane usterki. Remont to wydatek od 3000 do 4000 zł. Tak zreanimowane zawieszenie powinno wytrzymać na polskich drogach około 60 000 km. W starszych egzemplarzach pojawią się również wycieki oleju ze skrzyni biegów i silnika. Niektórzy użytkownicy Alfy narzekają na szwankującą elektronikę.
Tu zawodny okazuje się siłownik centralnego zamka. Jeżeli zakupiony przez nas egzemplarz będzie bezwypadkowy, to korozja może pojawić się wyłącznie na układzie wydechowym i elementach podwozia.
Ponadto do wykończenia wnętrza w egzemplarzach sprzed faceliftingu użyto dość niskiej jakości materiałów. Na szczęście po modernizacji w 2003 roku sytuacja ta się poprawiła. A jak powinno się serwisować 166? Włoski producent zaleca, żeby wymieniać filtr paliwa co 20 000 km niezależnie od tego, czy jest to diesel, czy benzyna.
W przypadku filtra powietrza jest nieco inaczej. O ile w wersjach benzynowych konieczna będzie jego wymiana po przejechaniu 40 000 km, o tyle w przypadku diesli musimy to zrobić już po 20 000 km. Płyn chłodniczy podlega wymianie po 3 latach. Warto dodać, że w silnikach prezentowanego modelu Alfy zastosowano pasek rozrządu, który powinno się zmienić po przejechaniu 120 000 km.
W raporcie instytutu DEKRA Alfa Romeo prezentuje się następująco: w kategorii aut pochodzących z początku produkcji, czyli z 1998 roku, 166 uplasowała się na 94. miejscu, zostając w tyle za BMW Serii 5 (67.) i Mercedesem Klasy E (79.). Co ciekawe, wyprzedziła jednak Audi A6, które zajęło dopiero 101. miejsce. W przypadku pojazdów 10-letnich Alfa spadła na 142. lokatę.
W tym przedziale wiekowym niemieccy konkurenci zajęli lepsze miejsca: BMW Serii 5 (57.), mercedes Klasy E (106.) i Audi A6 (80.). Porównując 3-letnie egzemplarze, zauważymy, że tu Alfa również uplasowała się na samym końcu, zajmując 91. pozycję. W tym przypadku mniej awaryjni również okazali się niemieccy konkurenci oraz Volvo S80 (87.).
Podsumowując: Alfa Romeo 166 to ekskluzywna limuzyna dla lubiących się wyróżniać kierowców. Ci, którzy dotąd nie mieli do czynienia z Alfa Romeo, będą zdziwieni brakiem praktycznych schowków i uchwytów na napoje. Niestety, nie wszystkie elementy w tym aucie były projektowane pod kątem praktyczności czy ergonomii, tutaj za serce chwyta stylistyka.
Głównym założeniem twórców modelu 166, oprócz oryginalnego designu, było zagwarantowanie dobrego prowadzenia się pojazdu i dawanie kierowcy satysfakcji z jazdy. Najtańsze egzemplarze kosztują około 10 000 złotych, ale polecamy nieco droższe egzemplarze po 2003 roku.