Audi wchodzi do F1. Wykupi 100 proc. udziałów w zespole

W obliczu ciągnących się od miesięcy niepokojących plotek Audi postanowiło po raz kolejny potwierdzić swoje zaangażowanie w tworzenie własnego zespołu F1. Poza ogłoszeniem personaliów zdradzono również zwiększenie nakładów przeznaczonych na projekt.

Audi potwierdza zaangażowanie w Formułę 1; na zdjęciu Oliver Hoffmann
Audi potwierdza zaangażowanie w Formułę 1; na zdjęciu Oliver Hoffmann
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | AUDI AG
Kamil Niewiński

09.03.2024 | aktual.: 09.03.2024 12:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jedną z najważniejszych informacji w świecie motorsportu w 2022 r. bez wątpienia było ogłoszenie zaangażowania Audi w Formułę 1. Niemcy potwierdzili, że od sezonu 2026, kiedy zostaną wdrożone nowe regulacje, przejmą oni w większości zespół Sauber (startujący obecnie jako Stake F1 Team Kick Sauber) i stworzą swój zespół fabryczny.

Mijały jednak miesiące, a zakulisowe informacje nie napawały optymizmem. Nawet pomimo faktu, że Audi porzuciło wiele motorsportowych projektów, by wejść do F1, pokład w zaskakującym momencie opuścił odpowiedzialny za decyzję o dołączeniu do królowej sportów motorowych Markus Duesmann. Jego zastępcą okazał się zaś Gernot Döllner.

Kolejne przecieki mówiły zaś o tym, że Audi może nawet całkowicie odpuścić pomysł wejścia do F1. W obliczu medialnych plotek niemiecka marka zdecydowała się jednak w końcu na reakcję. I okazała się ona naprawdę stanowcza.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W opublikowanym komunikacie prasowym Audi potwierdziło pełne zaangażowanie w projekt fabrycznej ekipy F1. Najważniejszym aspektem jest zmiana sposobu, w jakim to się stanie. Pierwotnie Niemcy mieli w planach wykupić 75 proc. udziałów w Sauber Group — firmie zarządzającej zespołem Sauber. To jednak ulegnie zmianie i Audi stanie się jedynym udziałowcem, wykupując 100 proc. udziałów w teamie.

Większe zaangażowanie finansowe ma być potwierdzeniem, że Audi traktuje wejście do F1 poważnie. Szefem projektu został Olivier Hoffmann, który do tej pory znajdował się w radzie nadzorczej producenta. Będzie on zarówno reprezentantem Audi, jak i prezesem rady dyrektorskiej Sauber Group.

Audi potwierdza zaangażowanie w Formułę 1
Audi potwierdza zaangażowanie w Formułę 1© Materiały prasowe | AUDI AG

Szefem zespołu pozostanie Andreas Seidl — doświadczony inżynier, który posiada ogromne doświadczenie zbierane zarówno w Formule 1 w BMW czy McLarenie, jak i w wyścigach długodystansowych w barwach Porsche, czy w DTM. Od 2023 r. zarządza ekipą obecnie znaną jako Sauber, a od 2026 roku będzie jedną z twarzy Audi F1 Team, zostając dyrektorem generalnym zespołu.

Poza swoją nazwą i własnym podwoziem, Audi wniesie do F1 także swoje fabryczne silniki. Od 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy, które przekonały Niemców (i nie tylko) do zaangażowania się w sport.

Nadal będziemy mieli do czynienia z turbodoładowanymi jednostkami hybrydowymi 1.6 V6. Pozbyto się drogiego i niepraktycznego w cywilnej motoryzacji układu MGU-H, który odzyskiwał energię cieplną z hamowania, a zamiast tego wzmocniono MGU-K odpowiedzialny za rekuperację energii kinetycznej. Część elektryczna zestawu napędowego będzie generować nie 120 kW, a aż 350 kW mocy (476 KM).

Zastosowane rozwiązania nie tylko zmniejszą koszty produkcji silników, ale również pozwolą na zmniejszenie ilości paliwa tankowanego do bolidów. To zaś doprowadzi do wyczekiwanego przez fanów obniżenia wagi aut. Paliwo zaś będzie wytwarzane w sposób zrównoważony — do jego produkcji nie będą zużywane nowe surowce kopalne.

Audiformuła 1sauber
Komentarze (3)