Audi RS 5 Sportback: mieszanka osiągów, sportowego stylu i funkcjonalności
Audi nie od dziś jest mistrzem łączenia wysokich osiągów i funkcjonalności w samochodach linii RS. Teraz dochodzi jeszcze piękny wygląd i mamy kompletne auto RS 5 Sportback, od którego nie trzeba wymagać niczego więcej.
29.03.2018 | aktual.: 01.10.2022 18:55
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chyba, że zmiany koloru, choć przyznaję, że taka konfiguracja z lakierem Sonoma Green Metallic, jak na zdjęciach, mi odpowiada. Przejdźmy jednak do rzeczy.
Zobacz wideo prezentujące Audi RS 5 Sportback:
Tradycyjnie modele RS przygotowywane obecnie przez Audi Sport otrzymują wizualny pakiet naprężający muskuły, czego wyrazem są poszerzone o 15 mm nadkola. Grill w stylu RS z wyraźnie zaakcentowanym napisem quattro na aluminiowym splitterze w czarnym kolorze daje do zrozumienia kierowcom spoglądającym w lusterka, że jedzie za nimi prawdziwa rakieta. Po wyprzedzeniu mogą oglądać owalne końcówki układu wydechowego zatopione w czarnym dyfuzorze oraz niewielką listwę na pokrywie bagażnika, będącą spojlerem.
Standardowo, model RS 5 Sportback jeździ na kołach 19-calowych, a felgi 20-calowe są dostępne w opcji. Dodatkowe pakiety wizualne umożliwiają daleko idącą indywidualizację nowego modelu.
Michael-Julius Renz, szef Audi Sport GmbH: "Audi RS 5 Sportback to więcej niż tylko nowość na międzynarodowej imprezie targowej. To całkowicie nowa oferta dla naszych klientów. Progresywna interpretacja pięciodrzwiowego coupé o super osiągach nie ma ani poprzednika, ani bezpośredniego konkurenta. Nowe Audi RS 5 Sportback z sukcesem przenosi geny RS wprost na jezdnię".
To rzeczywiście pierwsze audi w tej wersji nadwoziowej z linii RS i na chwilę obecną pozbawione bezpośredniej konkurencji.
Pod maską zamontowano kompaktowy silnik 2.9 TFSI V6 biturbo gwarantujący nie tylko odpowiednie osiągi, ale także wydajność. Jego moc to 450 KM, a maksymalny moment obrotowy 600 Nm dostępny jest w szerokim zakresie od 1900 do 5000 obr./min. Do prędkości 60 mil na godzinę Audi RS 5 Sportback przyspiesza w 3,9 s i rozpędza się do 280 km/h. Podane wartości są dla rynku amerykańskiego, bo to właśnie tam miała miejsce premiera modelu, ale wersja europejska będzie praktycznie identyczna.
Dwie turbosprężarki odpowiadają za swoje rzędy cylindrów, więc pracują w trybie równoległym i wytwarzają ciśnienie doładowania do 1,5 bara. Podobnie jak we wszystkich nowych silnikach widlastych Audi, sprężarki są zamontowane pomiędzy rzędami cylindrów. Dzięki temu część z turbiną znajduje się wewnątrz rozwidlenia cylindrów, a ta ze sprężarką na zewnątrz. Ma to na celu nie tylko zmniejszenie rozmiarów silnika wraz z osprzętem, ale także skraca drogę gazów, co ma wpływ na ograniczenie start i tym samym skrócenie czasu reakcji na dodanie gazu.
Z 450-konnym silnikiem współpracuje tradycyjnie już automatyczna skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach, taka jak w Audi RS 4. W trybie manualnym, po osiągnięciu obrotów bliskich maksymalnych, wizualny sygnał informuje kierowcę o konieczności przełączenia biegu na wyższy.
Przekładnia zespolona z centralnym mechanizmem różnicowym rozdziela siłę napędową na osie w stosunku 40:60, a właściwości jezdne poprawia także sportowy dyferencjał z tyłu, ale ten jest opcją.
RS 5 Sportback jest zawieszony o 7 mm niżej niż i tak już sportowe Audi S5 Sportback. Jako opcję, Audi Sport oferuje zawieszenie sportowe RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control, ceramicznymi hamulcami i dynamicznym układem kierowniczym. Za pośrednictwem systemu Audi drive select, kierowca może konfigurować pojazd w trybie indywidualnym, a także wybrać gotowe zestrojenie dynamiczne lub komfortowe.
Poza tym wszystkim, co daje świetne wrażenia z jazdy, Audi RS 5 Sportback jest mieszanką auta sportowego i funkcjonalnego. Wnętrze pomieści cztery dorosłe osoby, pod warunkiem, że te siedzące z tyłu nie są zbyt wysokie. Opadająca linia dachu ogranicza przestrzeń nad głowami. Bagażnik ma pojemność 480 l, a składana i dzielona na trzy części kanapa pozwala przewieźć większe przedmioty.
Kabina jest rzecz jasna utrzymana w sportowym stylu, a fotele, choć wygodne, mają znakomite podparcie boczne. Głównymi atrakcjami pakietu stylistycznego wnętrza są czerwone, kontrastowe szwy na kierownicy i na dźwigni zmiany biegów, pasy bezpieczeństwa z czerwonymi brzegami oraz dywaniki z logo RS.
Na razie auto będzie dostępne w Ameryce Północnej. Nie znamy daty europejskiej premiery.