Audi RS 5 Sportback: mieszanka osiągów, sportowego stylu i funkcjonalności
Audi nie od dziś jest mistrzem łączenia wysokich osiągów i funkcjonalności w samochodach linii RS. Teraz dochodzi jeszcze piękny wygląd i mamy kompletne auto RS 5 Sportback, od którego nie trzeba wymagać niczego więcej.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chyba, że zmiany koloru, choć przyznaję, że taka konfiguracja z lakierem Sonoma Green Metallic, jak na zdjęciach, mi odpowiada. Przejdźmy jednak do rzeczy.
Zobacz wideo prezentujące Audi RS 5 Sportback:
Tradycyjnie modele RS przygotowywane obecnie przez Audi Sport otrzymują wizualny pakiet naprężający muskuły, czego wyrazem są poszerzone o 15 mm nadkola. Grill w stylu RS z wyraźnie zaakcentowanym napisem quattro na aluminiowym splitterze w czarnym kolorze daje do zrozumienia kierowcom spoglądającym w lusterka, że jedzie za nimi prawdziwa rakieta. Po wyprzedzeniu mogą oglądać owalne końcówki układu wydechowego zatopione w czarnym dyfuzorze oraz niewielką listwę na pokrywie bagażnika, będącą spojlerem.
Standardowo, model RS 5 Sportback jeździ na kołach 19-calowych, a felgi 20-calowe są dostępne w opcji. Dodatkowe pakiety wizualne umożliwiają daleko idącą indywidualizację nowego modelu.
Michael-Julius Renz, szef Audi Sport GmbH: "Audi RS 5 Sportback to więcej niż tylko nowość na międzynarodowej imprezie targowej. To całkowicie nowa oferta dla naszych klientów. Progresywna interpretacja pięciodrzwiowego coupé o super osiągach nie ma ani poprzednika, ani bezpośredniego konkurenta. Nowe Audi RS 5 Sportback z sukcesem przenosi geny RS wprost na jezdnię".
To rzeczywiście pierwsze audi w tej wersji nadwoziowej z linii RS i na chwilę obecną pozbawione bezpośredniej konkurencji.
Pod maską zamontowano kompaktowy silnik 2.9 TFSI V6 biturbo gwarantujący nie tylko odpowiednie osiągi, ale także wydajność. Jego moc to 450 KM, a maksymalny moment obrotowy 600 Nm dostępny jest w szerokim zakresie od 1900 do 5000 obr./min. Do prędkości 60 mil na godzinę Audi RS 5 Sportback przyspiesza w 3,9 s i rozpędza się do 280 km/h. Podane wartości są dla rynku amerykańskiego, bo to właśnie tam miała miejsce premiera modelu, ale wersja europejska będzie praktycznie identyczna.
Dwie turbosprężarki odpowiadają za swoje rzędy cylindrów, więc pracują w trybie równoległym i wytwarzają ciśnienie doładowania do 1,5 bara. Podobnie jak we wszystkich nowych silnikach widlastych Audi, sprężarki są zamontowane pomiędzy rzędami cylindrów. Dzięki temu część z turbiną znajduje się wewnątrz rozwidlenia cylindrów, a ta ze sprężarką na zewnątrz. Ma to na celu nie tylko zmniejszenie rozmiarów silnika wraz z osprzętem, ale także skraca drogę gazów, co ma wpływ na ograniczenie start i tym samym skrócenie czasu reakcji na dodanie gazu.
Z 450-konnym silnikiem współpracuje tradycyjnie już automatyczna skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach, taka jak w Audi RS 4. W trybie manualnym, po osiągnięciu obrotów bliskich maksymalnych, wizualny sygnał informuje kierowcę o konieczności przełączenia biegu na wyższy.
Przekładnia zespolona z centralnym mechanizmem różnicowym rozdziela siłę napędową na osie w stosunku 40:60, a właściwości jezdne poprawia także sportowy dyferencjał z tyłu, ale ten jest opcją.
RS 5 Sportback jest zawieszony o 7 mm niżej niż i tak już sportowe Audi S5 Sportback. Jako opcję, Audi Sport oferuje zawieszenie sportowe RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control, ceramicznymi hamulcami i dynamicznym układem kierowniczym. Za pośrednictwem systemu Audi drive select, kierowca może konfigurować pojazd w trybie indywidualnym, a także wybrać gotowe zestrojenie dynamiczne lub komfortowe.
Poza tym wszystkim, co daje świetne wrażenia z jazdy, Audi RS 5 Sportback jest mieszanką auta sportowego i funkcjonalnego. Wnętrze pomieści cztery dorosłe osoby, pod warunkiem, że te siedzące z tyłu nie są zbyt wysokie. Opadająca linia dachu ogranicza przestrzeń nad głowami. Bagażnik ma pojemność 480 l, a składana i dzielona na trzy części kanapa pozwala przewieźć większe przedmioty.
Kabina jest rzecz jasna utrzymana w sportowym stylu, a fotele, choć wygodne, mają znakomite podparcie boczne. Głównymi atrakcjami pakietu stylistycznego wnętrza są czerwone, kontrastowe szwy na kierownicy i na dźwigni zmiany biegów, pasy bezpieczeństwa z czerwonymi brzegami oraz dywaniki z logo RS.
Na razie auto będzie dostępne w Ameryce Północnej. Nie znamy daty europejskiej premiery.