Używane Audi A6 C6 (2004-2011) - typowe awarie i problemy
Najstarsze egzemplarze można kupić za mniej niż 20 tys. zł, a mówimy tu o wygodnej, niekiedy wręcz luksusowej limuzynie klasy wyższej. Niestety zakup to jedno, a koszty serwisu to zupełnie inna bajka. Choć Audi A6 C6 jest ogólnie trwałe, to miewa kosztowne bolączki.
07.01.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pierwotnie artykuł został opublikowany w roku 2012. Aktualizację zawartych w nim informacji przeprowadził Marcin Łobodziński.
Audi A6 (C6) zostało zaprojektowane przez słynnego włoskiego designera Waltera de'Silvę, a zaprezentowane w 2004 roku. Ani nadwozie, ani też wnętrze nie stanowią wielkiego przełomu stylistycznego względem poprzednika, ale technicznie model znacząco się od niego różni. Przede wszystkim gamą zupełnie nowych silników oraz wyposażeniem.
Nie zmieniło się podejście producenta do wariantów tego modelu. Pojawiło się kombi o nazwie Avant, do oferty dołączył uterenowiony Allroad, a także sportowe S6 i supersportowe RS6 z silnikiem od Lamborghini.
W A6 C6 oferowano jednak całą paletę motorów od 136 do 580 KM. Były to jednostki:
- 2.0 TFSI (170 KM)
- 2.4 (177 KM)
- 2.8 FSI (190, 210 i 220 KM)
- 3.0 TFSI (290 KM)
- 3.2 FSI (256 KM)
- 4.2 (335 KM)
- 4.2 FSI (350 KM)
- 5.2 FSI (435 KM) S6
- 5.0 TFSI (580 KM)
[*]Diesle:
- 2.0 TDI CR (136-170 KM)
- 2.0 TDI PD (140 KM)
- 2.7 TDI CR (180 i 190 KM)
- 3.0 TDI CR (224-240 KM)/list
Wybór silników w A6 jest tak ogromy, że nikt nie powinien narzekać. Niestety nie wszystkie jednostki to pewniaki, a w praktyce większość może wiązać się z kosztownym serwisem i naprawami. Zdecydowanie większą popularność zdobyły diesle.
Często pierwszym wyborem jest idealnie pasująca do sporego A6 jednostka 3.0 TDI (również 2.7 TDI) z sześcioma cylindrami i dobrą dynamiką przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Jednak nie wszystko złoto, co się świeci. Choć części do tego silnika są łatwo dostępne i dość tanie z uwagi na popularność, to koszty napraw są wysokie ze względu na trudny dostęp i skomplikowaną konstrukcję.
Jedną z najdroższych rzeczy do zrobienia w tym silniku jest wymiana łańcuchów rozrządu. Ich wytrzymałość jest duża, ale przebiegi aut używanych też, więc istnieje ryzyko, że trzeba to będzie zrobić. Ceny wahają się od 5 do 10 tys. zł za wymianę z częściami. Są różne, bo różnie się do tematu podchodzi - na sztukę, na sprzedaż, na razie, najtaniej, porządnie, na oryginalnych częściach, itp. Wszystko zależy od podejścia użytkownika.
Kolejna rzecz to układ wtryskowy. I tu znów wtryskiwacz sam w sobie jest popularny i regenerowany można kupić nawet za 500 zł, ale to mowa o jednym. Jeśli policzymy 6, to wychodzi suma 3000 zł za same części. Przy takich kosztach wymiana filtra DPF(1200-1500 zł) czy koła dwumasowego (2000-2500 zł) okazują się tymi tańszymi czynnościami serwisowymi.
Zdecydowanie tańszym w eksploatacji wyborem jest wersja 2.0 TDI, która co prawda nie ma takiej kultury pracy i dynamiki, ale za to nie zaskoczy bardzo kosztownymi naprawami. Nie ma mowy o szokująco wysokich cenach czegokolwiek, a mechanicy doskonale znają już ten silnik. Jedyna "czarna owca" w gamie 2-litrowych diesli to wersja 140-konna z pompowtryskiwaczami, choć trzeba przyznać, że raz porządnie "poprawiona" spisuje się dobrze.
W temacie diesli warto mieć dwie rzeczy na uwadze. Wybierając pomiędzy zachęcającym V6 a mniej interesującym 2.0 TDI, miejcie świadomość, że wymiana rozrządu, zrobiona zgodnie z technologią naprawy, na dobrej jakości częściach oraz przy okazji czynności poboczne, takie jak wymiany uszczelek, może kosztować tyle, co silnik 2.0 TDI po pełnej regeneracji.
Druga sprawa to kwestia rocznika. Jednostki TDI dopracowano i wyeliminowano ich wady po 2008 r. Warto dopłacić nawet kilka tys. zł za młodszy egzemplarz, niż zostawiać te pieniądze w serwisie i nie mieć pewności, że wszystko zostało zrobione jak trzeba.
Jak w Audi A6 sprawują się benzyniaki? W autach sprzed liftingu zdarzają się awarie cewek zapłonowych. Ponadto w silnikach FSI i TFSI z czasem na zaworach osadza się nagar, ale to problem wszystkich współczesnych jednostek z bezpośrednim wtryskiem.
Cechą typową silnika 2.0 TFSI jest zbyt duży pobór oleju, ale da się ten problem wyeliminować i nie dotyczy każdego egzemplarza. Nie powinno być już strachu, jak jeszcze kilka lat temu, przed zakupem tej jednostki. Mimo to szukając wariantu o podobnej mocy, warto rozważyć wersję 2.4.
Jest to nieduży, ale 6-cylindrowy motor o spokojnym charakterze i niższym momencie obrotowym, a co za tym idzie gorszej dynamice i większym spalaniu. Jednak jego jedynym poważniejszym problemem jest luzowanie się klap kolektora ssącego. Wymiana lub naprawa wystarczy na lata, a silnik bez problemu można zagazować i cieszyć się kosztami jazdy na poziomie diesla.
Awaryjność Audi A6 (C6)
Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie to układy wielowahaczowe. Specjalna odmiana Allroad została jeszcze dodatkowo wyposażona w elementy pneumatyczne. Jest to obszar, który może sporo kosztować przy ewentualnych naprawach. Mówimy o kwotach liczonych w tysiącach, nie w setkach złotych.
Warto więc kupić wersję bez pneumatyki, a szybko docenicie, czym jest w Polsce marka Audi - auto premium z cenami części na poziomie kompaktu. Kompletny zestaw przednich wahaczy, końcówek kierowniczych i śrub kupicie za ok. 1000 zł.
Kapryśna bywa elektronika. Problemy z prawidłowym działaniem urządzeń pokładowych (głównie nawigacji i systemu audio) to częsty przypadek. Defekt przełączników służących do elektrycznego uchylania szyb, awarie silniczka dynamicznej regulacji świateł oraz zacinający się szyberdach to typowe przypadłości tego modelu. Im więcej wyposażenia, tym częściej pojedziecie do elektryka, a nie wszystko zostanie naprawione od ręki, bo niekiedy szukanie przyczyny problemu może potrwać kilka dni.
Użytkownicy Audi A6 narzekają na wadliwy zamek tylnej klapy bagażnika, wycierające się przyciski otwierania szyb, a także szwankujący sterownik turbosprężarki i regulator napięcia alternatora. Do tego dodajmy skrzynie biegów - multitronic i tiptronic.
Tylko ta druga, przy odpowiednim serwisie, wytrzymuje ponad 300 tys. km. Inna sprawa, że kompletne odnowienie każdej z tych przekładni kosztuje kilka tys. zł. Dobrze, że napęd quattro jest bezawaryjny, więc nie powinno być obaw o zakup takiej wersji.
Przy zakupie tego modelu trzeba pamiętać, że choć płacicie niewiele za tak wiele, to jest to samochód klasy wyższej i jego serwis może być kosztowny. Audi A6 czasami zaskakuje pozytywnie, dzięki szerokiemu dostępowi do tanich zamienników. Niekiedy jednak negatywnie, z powodu nowoczesnych rozwiązań, które pochłaniają więcej czasu mechanikowi, a za czas w warsztacie się płaci.
Ile kosztuje Audi A6 (C6)?
Ceny używanych samochodów mogą zdziwić. Najtańsze, nieuszkodzone egzemplarze wycenia się na kilkanaście tys. zł, a z budżetem 20 tys. zł można już znaleźć atrakcyjny samochód na lata. Jednak chcąc kupić coś naprawdę dobrego, auto ok. 10-letnie, trzeba mieć 30-40 tys. zł. Górna granica ceny to ok. 50-55 tys. zł.