Audi A4 allroad quattro 2,0 TFSI S‑tronic - pośrodku potrzeb [test autokult.pl]
W Polsce w ostatnich latach trendy motoryzacyjne zmieniają się bardzo szybko. Polacy, chociaż sprowadzają starsze i tańsze auta z Niemiec, to kupując nowe samochody, nie oszczędzają. Coraz częściej szukają SUV-ów, ale nie stronią też od mniejszych sedanów i kombi z segmentu premium. Czyżby testowane przeze mnie Audi A4 allroad quattro było dokładnie pośrodku tych potrzeb?
17.08.2012 | aktual.: 18.04.2023 13:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Audi A4 allroad quattro - test
W Polsce w ostatnich latach trendy motoryzacyjne zmieniają się bardzo szybko. Polacy, chociaż sprowadzają starsze i tańsze auta z Niemiec, to kupując nowe samochody, nie oszczędzają. Coraz częściej szukają SUV-ów, ale nie stronią też od mniejszych sedanów i kombi z segmentu premium. Czyżby testowane przeze mnie Audi A4 allroad quattro było dokładnie pośrodku tych potrzeb?
By samochód był uniwersalny, musi mieć pierwiastek przynajmniej kilku innych, różniących się od siebie aut. Szukając SUV-ów, oczekujemy przede wszystkim nieco podwyższonego zawieszenia, trochę rozdmuchanych kształtów i przestrzeni większej, niż zapewnia przeciętne kompaktowe auto. Kupując SUV-a, chcemy się też trochę pokazać, chociaż się do tego nie przyznajemy. Poza tym duże auto sprawia wrażenie bezpieczniejszego.
Testowane przeze mnie Audi A4 allroad quattro oczywiście nie jest SUV-em, ale zawiera w sobie subtelne dawki cech, których oczekujemy od tych dużych bulwarówek. Już na pierwszy rzut oka widać, że zawieszenie w tym samochodzie jest podwyższone w stosunku do zwykłej A4. Dzięki temu wysokie krawężniki i dziurawe polskie drogi nie będą straszne temu niemieckiemu kombi. Dodatkowe nadkola z tworzywa, aluminiowe relingi i nieco bardziej agresywne niż standardowe atrapy zderzaków czynią samochód potężniejszym optycznie. Do największych SUV-ów A4 allroad quattro rozmiarami się nie umywa, ale daje chociaż ich namiastkę.
Atutem A4, którego oczekuje każdy nabywca SUV-a, jest bagażnik. 490 l nie czyni go może królem w swojej klasie, ale dzięki prostokątnym kształtom jest on bardzo ustawny. Na brak miejsca w środku nie powinny narzekać cztery dorosłe osoby. Pasażerowie tylnej kanapy będą mogli podróżować komfortowo, pod warunkiem że nie będzie ich tam trójka. Obszerny tunel środkowy mieszczący nawiewy klimatyzacji nie jest sprzymierzeńcem piątej osoby w załodze.
Od SUV-a oczekujemy również chociaż minimalnych zdolności terenowych. W testowanym przeze mnie Audi A4 allroad zapewnia je napęd quattro. Oczywiście to niemieckie kombi to nie samochód terenowy, więc nie należy oczekiwać od niego znakomitej dzielności w naprawdę trudnych warunkach, ale do pokonania zasypanej śniegiem lub błotnistej drogi dojazdowej do domu quattro w zupełności wystarczy.
Napęd zastosowany przez Audi w moim egzemplarzu testowym bardzo dobrze spisuje się też na asfalcie podczas bardziej agresywnego pokonywania łuków. A4 allroad quattro, chociaż ma zwiększony prześwit, więc jednocześnie podniesiony środek ciężkości, pożera zakręty bez chwili niepewności. Daje to poczucie bezpieczeństwa, ale również frajdę z jazdy.
Pierwiastków SUV-a w A4 allroad quattro nie brakuje. A co z pozostałymi elementami układanki? To, co czyni duże bulwarówki fajnymi, czyli ich ogromne rozmiary, bywa też wadą. Nie ma jej A4 allroad quattro. Chociaż auto nie jest małe, to jego wymiary pozwalają bez problemów zaparkować na normalnym miejscu parkingowym.
Chociaż testowane przeze mnie Audi cechuje się nieco podwyższonymi zdolnościami terenowymi, jego wnętrze nie ma nic wspólnego z tanimi plastikami niektórych SUV-ów. W środku czuć, że siedzimy w samochodzie marki premium. Trudno się przyczepić do wykończenia wnętrza – materiały są dobrej jakości, a wszystkie elementy są świetnie spasowane. Dodatkowo, chociaż w egzemplarzu testowym wykończenie było bardzo chłodne, w aucie było dosyć przytulnie.
Podróż pochłania sporo paliwa, ale przebiega w A4 allroad quattro bardzo przyjemnie. Dzięki uterenowieniu zawieszenia auto bardzo dobrze wybiera wszelkie nierówności. Długie trasy umila dobry zestaw audio. System multimedialny oraz nawigacja spisują się na medal. Ergonomia w testowanym przeze mnie samochodzie również stała na wysokim poziomie. Jedynym dosyć dziwnym rozwiązaniem było dla mnie umieszczenie przycisku sterującego komputerem pokładowym. Ukryto go w dolnej części manetki wycieraczek i podpisano Reset.
Dużą zaletą A4 allroad quattro jest dynamika. Chociaż samochód nie jest mały, 211-konna jednostka TFSI ciągnie samochód żwawo do przodu. Do miasta ta moc to zdecydowany nadmiar. Te 211 koni wykorzystamy najwyżej, startując agresywnie ze świateł. 2-litrowy benzyniak najbardziej przyda się w trasie. Po redukcji biegów i przyciśnięciu pedału przyspieszenia do podłogi wyprzedzenie ciężarówki zajmuje mniej niż mgnienie oka. Niestety, ma to swoją cenę, o której wspomniałem już wyżej.
Audi podaje średnie spalanie w trasie wynoszące 6,8 l benzyny na 100 km. Według mnie jest to praktycznie nieosiągalny wynik. Taką wartość jako bieżącą podaje komputer pokładowy po ustawieniu tempomatu między 90 a 100 km/h. Tak więc żeby osiągnąć katalogową wartość, całą trasę należałoby pokonać ze stałą prędkością. Jest to oczywiście niemożliwe. Realne spalanie przy przewadze jazdy z użyciem tempomatu w zakresie wyżej podanych prędkości oraz z nielicznymi, ale dynamicznymi wyprzedzeniami kształtuje się na poziomie 8,5 l.
W mieście zużycie paliwa osiąga bardzo rozbieżne wartości w zależności od natężenia ruchu i dynamiki jazdy. Podczas testu kilkukrotnie zerowałem średnie spalanie. Najlepszy wynik, jaki udało mi się uzyskać, wynosił 11 l/100 km z włączonym systemem Start Stop. Jednocześnie muszę dodać, że 15 l/100 w mieście to żaden wyczyn.
W testowym egzemplarzu 2-litrowy benzyniak sprzęgnięty był z przekładnią S-tronic. Do tej pory miałem okazję jeździć dwoma samochodami z tą skrzynią biegów – było to A7 oraz A1 Sportback. W obydwu S-tronic spisywał się na medal, bardzo szybko reagując na polecenia kierowcy. Nie wiem, czym to było spowodowane, ale w moim A4 allroad quattro dało się odczuć niewielką ospałość po wciśnięciu pedału przyspieszenia na tyle mocno, by zaszła potrzeba zredukowania biegu. Podczas przyspieszania skrzynia działała już bardzo płynnie, ale na samą redukcję potrzebowała trochę czasu.
A4 allroad quattro to dosyć wszechstronne auto. Dla każdego, kto oczekuje komfortu z segmentu premium, uniwersalnych właściwości jezdnych i muskularnego wyglądu przy standardowych rozmiarach nadwozia, będzie to złoty środek. Niestety, nieco kosztowny. Testowana przeze mnie wersja to wydatek około 220 000 zł. Jeśli jednak zrezygnujemy z tapicerki z Alcantary i kilku innych gadżetów, można zredukować cenę o około 10 000.
- Obszerne wnętrze
- Materiały wykończeniowe
- Świetne prowadzenie
- Jednostka zachłanna na paliwo
Przejdź do galerii zdjęć[url=http://100oktanow.autokult.pl/8573,audi-a4-allroad-quattro-20-tfsi-s-tronic-po-srodku-potrzeb-test-autokult-pl]
Przejdź do danych technicznych[/url][/h3]
Audi A4 allroad quattro - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Audi A4 allroad quattro 2,0 TFSI S-tronic | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowany | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Wzdłużnie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1984 cm3 | |
Stopień sprężania: | 9,6 | |
Moc maksymalna: | 211 KM przy 4300-6000 rpm | |
Moment maksymalny: | 350 Nm przy 1500-4200 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 105,5 KM/l | |
Skrzynia biegów: | Automatyczna S-Tronic | |
Typ napędu: | Stały na 4 koła | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Pięciowahaczowa oś przednia, dolne i górne wahacze poprzeczne, stabilizator rurowy | |
Zawieszenie tylne: | Niezależne, wahacze trapezowe z elastycznie mocowanym wspornikiem osi, stabilizator | |
Układ kierowniczy: | Wspomagany | |
Średnica zawracania: | 12 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 245/45 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 245/45 R18 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,34 | |
Masa własna: | 1650 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 7,8 kg/KM | |
Długość: | 4721 mm | |
Szerokość: | 2006 mm | |
Wysokość: | 1495 mm | |
Rozstaw osi: | 2805 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1574/1583 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 64 l | |
Pojemność bagażnika: | 490 l/1430 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 570 kg | |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 1900 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 6,9 s | |
Prędkość maksymalna: | 230 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 10,2 l/100 km | 11 l/ 100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 6,8 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 8,1 l/100 km | |
Emisja CO2: | 198 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | Ok. 220 000 zł | |
Model od: | 165 700 zł | |
Wersja silnikowa od: | 175 300 zł |