Używane Audi 100/A6 C4 - typowe awarie i problemy
Zdaniem niektórych fanów motoryzacji wczesne lata 90. to czasy, w których sprzedawano najlepsze niemieckie limuzyny segmentu E. Mercedes oferował wtedy model W124, pojawiło się też BMW Serii 5 E34 oraz Audi 100/A6 C4. Jak następca słynnego "cygara" trzyma się po latach?
30.11.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
W 1994 roku Audi 100 C4 zostało poddane modernizacji. Samochód zyskał delikatnie przemodelowane reflektory, nieco zmienione tylne lampy, nowe lusterka oraz zderzaki. Przestylizowano również i wnętrze nadając mu nieco świeżości.
Wraz z faceliftingiem wprowadzono również nową nomenklaturę, 100 zostało wówczas zastąpione nazwą A6, a na miejscu S4 pojawiło się S6. Produkcja Audi 100/A6 C4 zakończyła się w 1997 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał dużo nowocześniejszy zarówno technologicznie jak i stylistycznie model C5.
Silniki
- R4 1,8 (125 KM)
- R4 2,0 (101,115-140 KM)
- R5 2,2 Turbo (230 KM) wersje S4 i S6
- R5 2,3 (133 KM)
- V6 2,6 (150 KM)
- V6 2,8 (174-193 KM)
- V8 4,2 (280-290 KM) wersje S4 i S6
- V8 4,2 (326 KM) wersja S6 Plus
Diesle:
- R4 1,9 TDI (90 KM)
- R4 2,4 D (82 KM)
- R5 2,5 TDI (115-140 KM)
Już dwie dekady temu Niemcy z Audi zadbali o to, żeby oferta silników modeli tej marki była możliwie jak największa. Wiele osób stając przed decyzją zakupu takiego auta ma jednak spore wątpliwości, która jednostka napędowa będzie dla niego najodpowiedniejsza. Nikomu nie polecam motorów 4-cylindrowych z wyjątkiem topowej 140-konnej wersji silnika 2,0 l, które nie dość, że są bardzo ospałe to na dodatek zużywają całkiem spore ilości paliwa.
Najrozsądniejszymi silnikami są oczywiście 140-konny motor 2,0 l i jednostka R5 2,3 l. Wersje V6 i V8 to warianty przeznaczone dla prawdziwych pasjonatów tego modelu, którzy nie liczą się z bardzo wysokim spalaniem i droższymi kosztami serwisowania. Bez względu na to, który silnik się wybierze trzeba pogodzić się z możliwością wystąpienia awarii osprzętu - auto ma już przecież swoje lata.
Co się psuje? Najczęściej cewki zapłonowe oraz przepływomierz, nietrwałe są również paski rozrządu, które lubią zrywać się przed kolejnym terminem wymiany.
Warto też zwrócić uwagę na pokrywę zaworów, gdzie często występują wycieki oleju silnikowego. Oprócz motorów benzynowych w Audi 100/A6 były montowane jednostki wysokoprężne. W porównaniu do współczesnych konstrukcji ich trwałość bez wątpienia można określić mianem pancernych.
Najmniej problemów przysparza ten najstarszy motor o pojemności 2,4 l, ale tylko nieco gorzej jest z 2,5 i 1,9 z rodziny TDI. Jeżeli szukacie możliwie jak najbardziej dynamicznego wariantu to bez obawy możecie wybrać topowy 140-konny silnik 2,5 TDI (nie mylić z awaryjną jednostką nowszej generacji 2,5 TDI V6). 1,9 TDI to również udana konstrukcja.
Moim zdaniem jednak do tak dużego auta nadaje się tylko motor 2,5 TDI, mniejszym po prostu brakuje werwy. W dieslach tak samo jak i w silnikach benzynowych od czasu do czasu zdarzają się usterki. Najkrócej wytrzymują: układ wtryskowy (pompa wraz z wtryskiwaczami), turbosprężarka, a także przepływomierz.
Dane techniczne
W przednim zawieszeniu tego modelu zdecydowano się na klasyczny układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu na belkę skrętną. Warto pamiętać jednak o tym, że w wersjach z napędem 4x4 zamiast tylnej belki mamy układ niezależnych wahaczy.
Awaryjność
Trwałością nie grzeszą też rozrusznik i alternator, ale konkurencja nie jest wcale pod tym względem lepsza . Przed zakupem dokładnie skontrolujmy układ chłodzenia, jeśli będzie niesprawny to wpędzimy się tylko w dodatkowe koszty remontu silnika. Osoby wybierające wersje quattro muszą się liczyć z wysokimi kosztami remontu tylnego zawieszenia.
Kapryśne bywają też takie elementy jak: kompresor klimatyzacji, podnośniki elektrycznych szyb, mechanizm otwierania szyberdachu, termostat, przekaźniki różnych urządzeń, czujnik temperatury oraz mechanizm hamulca ręcznego.
Naszym zdaniem
Na pochwałę zasługuje też bogata oferta silnikowa oraz charakterystyka zawieszenia sprzyjająca szybkiej jeździe. Auto ma też swoje mankament, sylwetka nie wygląda już zbyt świeżo, a silniki V6 i V8 zużywają astronomiczne ilości paliwa. Znalezienie godnego polecenia egzemplarza jest nie lada wyzwanie - ceny Audi 100/A6 C4 wahają się od 3 000 do 12 ooo zł. Pomimo drobnych mankamentów myślę, że warto kupić ten model.