Samochody używaneAlfa RomeoUżywana Alfa Romeo Brera/Spider - typowe awarie i problemy

Używana Alfa Romeo Brera/Spider - typowe awarie i problemy

Wiecie, dlaczego włoskie auta mają duszę? Samootwierający się centralny zamek, migające kontrolki czy niespodziewanie włączające się wycieraczki to dowody na to, że te samochody żyją. Właśnie takie były kiedyś auta z Italii. Czy Alfa Romeo Brera/Spider wpisuje się w tę tradycję?

Alfa Romeo Brera / Spider
Alfa Romeo Brera / Spider
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Alfa Romeo
Artur Kuśmierzak

22.10.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historia modelu

Włosi postanowili więc zerwać z ekscentrycznym designem, wprowadzając na rynek model Brera/Spider. Samochód z zamkniętym twardym dachem zadebiutował w 2005 roku, ale jego prototyp zaprezentowano już dwa lata wcześniej. Alfa Romeo Brera została zaprojektowana nie przez studio Pininfarina, jak jej poprzednik, tylko przez Giorgetto Giugiaro, pracującego oczywiście dla Italdesign Giugiaro.

Odkryta wersja Spider została odsłonięta rok później. W 2008 roku auta przeszły subtelny facelifting, w ofercie pojawiły się nowe wzory tapicerki oraz felg. Obydwa modele były wytwarzane do 2010 roku i nie doczekały się jeszcze następcy.

Silniki

  • R4 1,75 TBi (200 KM)
  • R4 2,2 JTS (185 KM)
  • V6 3,2 JTS (260 KM)

Diesle:

  • R4 2,0 JTDm (170 KM)
  • R5 2,4 JTDm (200-210 KM)

W porównaniu z modelem 159 oferta silnikowa jest nieco uboższa, ale i tak nie można narzekać. Z odmian benzynowych polecam motor 1,75 TBi lub 3,2-litrowe muskularne V6.

Niestety, na rynku nie ma jeszcze zbyt wiele egzemplarzy Alfa Romeo Brery z tym pierwszym silnikiem, a topowa jednostka potrafi przy dynamicznej jeździe spalić nawet 18 l/100 km w ruchu miejskim. Są też tacy, którym udało się osiągnąć znacznie większe zużycie paliwa! V6 ma jednak swoje zalety. Oprócz aksamitnego dźwięku i wysokiej trwałości zapewnia też w miarę dobre osiągi - od 0 do 100 km/h w 7 s. Konkurencja jest jednak niestety szybsza.

Odradzam natomiast wybór motoru 2,2 JTS. Nie dość, że na zaworach gromadzi się nagar, to na dodatek nietrwały jest jeszcze układ rozrządu. Ci, którzy szukają wersji odkrytej Spider, mają do wyboru tylko dwa silniki benzynowe: 2,2 JTS lub 3,2 V6 JTS. Decyzja jest więc oczywista.

Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera© mat. prasowe / Alfa Romeo

Diesle są tylko dwa i znajdują się wyłącznie w wersji z twardym dachem. Mniej problemów sprawia słabsza odmiana 2,0 JTDm, charakteryzuje się też całkiem przyzwoitą dynamiką. Jeśli jednak 170 KM to dla Was za mało, będziecie zapewne chcieli zdecydować się na motor 2,4 JTDm. Ta mocniejsza jednostka jest niestety bardziej awaryjna.

Usterki klap w układzie dolotowym czy problemy z układem recyrkulacji spalin EGR to najczęściej spotykane defekty. Trzeba wziąć jeszcze pod uwagę to, że wszystkie motory wysokoprężne zostały wyposażone są w filtr cząstek stałych – miejska eksploatacja auta z takim filtrem może się okazać dość bolesna dla portfela.

Z myślą o dobrych własnościach jezdnych zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu Włosi zdecydowali się na układ wielowahaczowy. Instytut Euro NCAP niestety nie przeprowadzał testów zderzeniowych tego modelu. Możemy mieć tylko nadzieję, że Brera i Spider, podobnie jak 159, uzyskałyby 5 gwiazdek.

Awaryjność

Pomimo że trwałość nowszych modeli aut marki Alfa Romeo znacznie się poprawiła, nie oznacza to jeszcze, że Włosi doszli do poziomu bezawaryjności znanego z aut produkowanych w Japonii. Na co zwrócić uwagę przy zakupie Brery/Spidera? Przede wszystkim na przekładnię kierowniczą, która często przecieka.

Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera© mat. prasowe / Alfa Romeo

Warto też sprawdzić stan wielowahaczowego zawieszenia. Na polskich drogach często nie wytrzymują górne wahacze. Reszta jego elementów jest za to bardzo trwała. Wybierając Alfa Romeo Brerę/Spidera, musimy też pamiętać o tym, że ze względu na niskie zawieszenie auta w głębszych koleinach bardzo łatwo jest przytrzeć dolną osłonę silnika.

Brak wskazań temperatury i poziomu oleju to znak, że odpowiedzialny za te dane czujnik nadaje się już do wymiany – koszt takiego zabiegu w ASO to prawie 3000 zł. Użytkownicy Brery/Spidera z napędem Q4 narzekają na hałasujące podpory wał napędowego. Aby je wymienić, trzeba zakupić nowy wał w całości. Ile kosztuje taki zabieg? Nawet około 6000 zł. Sporadycznie spotykane są również awarie napędu CD oraz elektrycznej regulacji przednich foteli.

Naszym zdaniem

Na szczęście Alfa Romeo Brera/Spider ma więcej zalet niż wad. Dobre własności jezdne, rasowy dźwięk silnika V6 oraz przepiękny zjawiskowy design, zarówno w kabinie, jak i na zewnątrz, to pokusy, którym ulegnie niemal każdy prawdziwy fan motoryzacji. Ceny topowych wersji tej przepięknej włoszki u dealerów przekraczały nawet 200 000 zł. Obecnie używane egzemplarze kosztują od 37 000 do 75 000 zł. To się nazywa okazja!

Komentarze (0)