Używana Alfa Romeo 159 - typowe awarie i problemy
Włoska marka Alfa Romeo od zawsze produkowała zjawiskowe auta, jednak na przełomie lat 80. i 90. samochody te psuły się na potęgę. Klienci nawet wyjeżdżając z salonu nie mieli pewności, że uda im się przejechać choćby miesiąc bez wizyty w serwisie. Świat się jednak zmienia i jeśli dany producent chce coś znaczyć na rynku to musi walczyć o jak najlepszą jakość swoich produktów.
06.08.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie inaczej jest teraz z Alfą. A jak było jeszcze kilkadziesiąt lat temu? Pamiętacie model 155? Obecnie ciężko spotkać go na ulicy, bo ze względu na bardzo wysoką awaryjność wiele egzemplarzy zakończyło już swój żywot. W tym aucie psuło się niemal wszystko począwszy od silnika, a na elektryce skończywszy. Z modelem 156 też nie było za różowo, ale tu poważnych usterek jest trochę mniej. Niestety na rynku nie brakuje wyeksploatowanych aut, które są skarbonkami bez dna.
W nich wiecznie coś się psuje, Alfa nie potrafiła też uporać się z największą zmorą starszych modeli czyli z rdzą. Na szczęście w 2005 roku Włosi pokazali światu nowego przedstawiciela klasy średniej oznaczonego symbolem 159. Rok od premiery do produkcji trafiła wersja Sportwagon, czyli kombi. W 2007 roku w gamie silników pojawiła się nowa jednostka napędowa 1,8 MPI produkcji koncernu GM.
Dwa lata później pod maską 159 zagościły nowe silniki 1,75 TBi i diesel 2,0 JTDM. W 2010 roku z oferty wycofano najmocniejszy silnik benzynowy V6 i 2,5-litrowego diesla. Auto w niezmienionej formie sprzedawane jest nadal. Model 159 może dysponować napędem tylko na przednią lub na obie osie. Klienci mają do wyboru 5- lub 6-biegową przekładnię ręczną oraz 6-stopniowy automat. Źródłem mocy dla tego modelu są bardzo zróżnicowane jednostki napędowe.
- R4 1,75 TBi (200 KM)
- R4 1,8 MPI (140 KM)
- R4 1,9 JTS (160 KM)
- R4 2,2 JTS (185 KM)
- V6 3,2 JTS (260 KM)
- R4 1,9 JTDM (120 KM)
- R4 1,9 JTDM (150 KM)
- R4 2,0 JTDM (140- 170 KM)
- R5 2,4 JTDM (200- 210 KM)
Jak widać spośród szerokiej gamy silników niemal każdy znajdzie tu coś dla siebie. Niestety tylko niektóre motory cieszą się dobrą opinią. Spośród benzyniaków najmniej problemów sprawiają warianty o pojemnościach 1,8 oraz 1,75 i 3,2 litra. Niestety auta z silnikiem TBi nadal są dość drogie, a 159 z motorem V6 potrafi spalić w mieście około 20 litów na 100 przejechanych km, nawet jak na motor o tej pojemności to zdecydowanie za dużo.
Odradzamy zakup 159 z silnikiem JTS (z wyjątkiem motoru V6) ze względu na osadzający się w cylindrach nagar i duże zużycie oleju silnikowego. Najbardziej racjonalną propozycją będzie najmniej zaawansowany technologicznie silnik 1,8 MPI. Na szczęście diesle są znacznie bardziej trwałe, choć w egzemplarzach z początku produkcji często dochodziło do zrywania się paska rozrządu, jednak w nowszych modelach wprowadzono elementy o wyższej trwałości i problem ten praktycznie już nie występuje.
Niestety w autach z silnikiem 1,9 JTDM dochodzi do zapychania się zaworu recyrkulacji spalin EGR. W starszych samochodach często szwankuje układ kierowniczy, tu notorycznie psują się pompa wspomagania i maglownica. Średnio co 40 000 km zużyciu ulegają przednie górne wahacze. Co prawda, elektryka jest tu na nieco wyższym poziomie niż w poprzedniku, ale uciążliwych usterek też nie brakuje.
Najczęściej spotykane awarie to defekty sterowania klimatyzacją, systemu Blue&Me, a także czujników parkowania. Problemy z elektryką jednak w dużej mierze dotyczą egzemplarzy z pierwszej fazy produkcji. Użytkownicy modelu 159 zwracają też uwagę na trzeszczące plastiki deski rozdzielczej, podatny na uszkodzenie kolektor ssący oraz zbyt delikatny lakier.
Podsumowując, Alfa Romeo 159 bardzo się poprawiła pod względem bezawaryjności w stosunku do poprzedników jednak nadal daleko jej do ideału. Z drugiej strony warto zdać sobie sprawę z tego, że jest to samochód dla koneserów włoskich marek, którzy doskonale wiedzą co kupują i są przygotowani na ewentualne wizyty w serwisie.
Największymi atutami tego modelu są bez wątpienia: precyzyjny układ kierowniczy, dość trwałe i bardzo oszczędne silniki wysokoprężne oraz przystępna cena aut na rynku wtórnym. Najtańsze egzemplarze 159 kupimy już za około 30 000 zł, a przecież to jeszcze w miarę nowy samochód i to w dodatku marki premium.