Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159 to elegancka następczyni modelu 156, którego produkcję zakończono w 2006 roku. Rok wcześniej na genewskich targach ukazał się projekt nowego samochodu, który oznaczony jako 159 świetnie łączył klimat poprzednika z szeregiem innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, mających zapewnić wyrównaną walkę z niemiecką i francuską konkurencją. Cyfry w nazwie nie były przypadkowe - nawiązywały do legendarnego modelu z 1951 roku, za którego kierownicą Juan Manuel Fangio wygrał mistrzostwa świata Formuły 1.
Alfa Romeo zdecydowała się na produkcję tego sedana mierzącego 4660 mm długości, 1828 mm szerokości oraz 1422 mm wysokości po tym, jak 156 zaczęła się już starzeć. 159 zwracała uwagę przede wszystkim charakterystycznymi przednimi lampami z trzema soczewkami na każdą ze stron. Agresywną stylistykę autorstwa Giorgetta Giugiara wieńczy charakterystyczny trójkątny grill. Profil auta oraz tylna część nadwozia przybrały nieco bardziej klasyczne kształty, choć trudno odmówić włoskiej limuzynie szyku i elegancji, ze sportowym pazurem zarazem. Z nieoficjalnych informacji wynika, że włoskie biuro stylistyczne chciało nawiązać przy projektowaniu sedana Alfy Romeo do linii Maserati Quattroporte, zaprezentowanego kilkanaście miesięcy przed 159. W 2006 roku oprócz sedana z taśm produkcyjnych w zakładach w Pomigliano d'Arco zaczęła zjeżdżać odmiana Sportwagon, czyli kombi. Część miłośników marki zarzucała nowemu modelowi w obu wersjach nadwoziowych porzucenie charakterystycznego elementu stylistycznego w postaci ukrytej klamki tylnych drzwi przy słupku C.
Świetnie prezentująca się linia zewnętrzna zwiastuje stylowe wnętrze. Zainteresowani nie będą zawiedzeni. Również design w środku nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z pełnokrwistą włoszką. Trójramienna sportowa kierownica oraz całość deski rozdzielczej skierowana w stronę prowadzącego pasują do zadziornego charakteru samochodu o perfekcyjnym prowadzeniu. Wnętrze wykonano ze świetnych materiałów, a pozytywne odczucia dopełniane są przez bogate wyposażenie standardowe, w skład którego wchodzą m.in. pełna elektryka szyb i foteli, układy stabilizujące tor jazdy, klimatyzacja, świetny zestaw audio czy wiele systemów bezpieczeństwa. Niektóre egzemplarze wyposażane były także w czujniki deszczu i zmierzchu, kolorową nawigację satelitarną czy rozbudowany zestaw nagłośnienia sygnowany przez firmę BOSE. Przestrzeń we wnętrzu Alfy Romeo 159 jest zadowalająca. Pod względem ilości miejsca ten samochód nie mógłby konkurować z większymi przedstawicielami segmentu D, jednak zdecydowanie sprawdza się jako auto rodzinne. Potwierdzeniem tego jest pojemność bagażnika - w przypadku czterodrzwiowej odmiany wynosi ona przyzwoite 405 l, a wersja Sportwagon ma 445 l, które w razie potrzeby można powiększyć do 1235 l poprzez złożenie oparć tylnej kanapy.
Gama silnikowa Alfy Romeo 159 składała się z pięciu motorów benzynowych oraz takiej samej liczby jednostek wysokoprężnych. Stawkę otwierała wersja 1,8 MPI, będąca konstrukcją Opla. 140 KM pozwalało na względnie dynamiczne podróżowanie, choć bardziej optymalnym wyborem dla samochodu ważącego przeszło 1500 kg były silniki 1,9 JTS rozwijające 160 KM. Chwaloną i poszukiwaną jednostką jest rewelacyjne 1,75 TBI, które mimo niewielkiej pojemności generuje aż 200 KM. Jednym z mocniejszych motorów było 2,2 JTS (185 KM), a na szczycie gamy jednostek benzynowych stał silnik 3,2 JTS V6 o mocy 260 KM, pozwalający osiągnąć 100 km/h w 7 s oraz mknąć 244 km/h. Diesle to 3 jednostki napędowe w kilku generacjach. 1,9 JTDm konstrukcji Fiata generowało od 115 do 150 KM. 2,0 JTDm to rozwinięcie tego samego silnika, rozwijające już 170 KM. Na szczycie oferty motorów wysokoprężnych znajdowały się 2,4 JTDm, które do 2007 roku miały 200 KM, a później 210 KM. Moc każdej jednostki przekazywana była za pomocą manualnej 6-biegowej, sekwencyjnej Selespeed o 5 przełożeniach lub 6-biegowej Q-tronic, automatycznej skrzyni biegów na koła przednie lub obie osie w przypadku wersji Q4 dostępnej z modelami 3,2 V6 24V oraz 2,4 JTDm.
Auto konkurujące z takimi modelami jak Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes klasy C w 2013 roku ma doczekać się nowej generacji.
Plusy:
- atrakcyjna stylistyka
- świetne silniki
- oryginalny charakter
Minusy:
- niezbyt obszerne wnętrze w porównaniu z konkurencją