Poradniki i mechanikaAerodynamika [technika wyścigowa odc. 6]

Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 6]

Wczoraj pisałem o zasadzie działania dyfuzora i efekcie przyssania wozu do toru. Dziś kilka zdań o jednej z metod zwiększenia wydajności dyfuzora.

Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 6]
Olgierd Lachowski

25.02.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:28

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zwykle w przepisach jest zapis o dopuszczalnych rozmiarach dyfuzora, więc konstruktorzy obmyślają różne metody, żeby go obejść. Jedną z takich metod jest dodanie skrzydła w okolicach dyfuzora.

Jak to działa?

Jak pamiętacie z jednego z poprzednich odcinków, powstawanie siły dociskowej na spojlerze wynika z różnicy ciśnień nad i pod nim. Na dole jest obszar niższego ciśnienia. Wykorzystując właśnie to niskie ciśnienie pod skrzydłem, można wirtualnie powiększyć dyfuzor.

Nissan R90
Nissan R90

Gdy samochód się porusza, dolne skrzydło „osłania” wyjście z dyfuzora przed dopływem powietrza z góry. Dzięki temu dyfuzor jest wydłużany, co zwiększa jego wydajność. Większa ilość powietrza odbierana przez dyfuzor zwiększa prędkość przepływającego gazu pod samochodem. Zwiększenie tej prędkości wywołuje spadek ciśnienia i powstanie siły docisku.

Dodatkowo efekt pracy dyfuzora może być zwiększony przez to, że na dolnej powierzchni skrzydła może panować małe podciśnienie „wysysające” powietrze z dyfuzora.

Warunkiem dobrego współdziałania spojlera z dyfuzorem jest jego odpowiednie umiejscowienie. Po pierwsze to skrzydło musi znaleźć się za dyfuzorem, po drugie - musi zostać zainstalowane na odpowiedniej wysokości – nie za wysoko i nie za nisko.

Takie rozwiązanie było bardzo popularne w nieistniejącej serii WSC - następczyni Grupy C. Przykładami wozów wykorzystujących dodatkowe skrzydło są Jaguar XJR-14 i Nissan R90.

Ciekawostka

Obraz

Niektóre zespoły F1 wdrażały ostatnio podobne rozwiązania.

Źródło artykułu:WP Autokult
formuła 1wyścigiJaguar
Komentarze (0)