Abt Volkswagen Golf GTI VS4 Dark (2013)

Najpopularniejszy kompakt świata zawsze był obiektem zainteresowania ze strony tunerów. Również Golf w siódmej odsłonie jest już poddawany licznym przeróbkom. Jednym z nowszych projektów jest 300-konny hatchback wypuszczony przez Abta.

Abt Volkswagen Golf GTI VS4 Dark (2013)
Olgierd Lachowski

30.12.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przez ponad 35 lat produkcji Golfa GTI (oczywiście w siedmiu generacjach) model ten nie tylko urósł, ale stał się też znacznie mocniejszym wozem. Obecny GTI ma dokładnie dwa razy więcej koni mechanicznych niż jego protoplasta. Już Golf pierwszej generacji budził zainteresowanie firm tuningowych, nie inaczej jest też z najnowszym pokoleniem tego popularnego samochodu.

Obraz

Umieszczony z przodu w poprzek 4-cylindrowy benzynowiec z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką osiąga moc 220 KM przy 4500-6200 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w przedziale 1500-4400 obr./min.

Czarny wóz Abta jest wyposażony w dostępną opcjonalnie dwusprzęgłową zautomatyzowaną przekładnię. Podobnie jak jej manualny odpowiednik ma ona sześć biegów. Moment obrotowy jest przenoszony wyłącznie na przednie koła.

Chociaż przez lata Golfowi mocno się przytyło, jego osiągi ciągle się poprawiają. Po części to zasługa lepszych skrzyń biegów, poprawionych układów napędowych, usprawnionej elektroniki czuwającej nad jak najlepszym wykorzystaniem mocy, a po części większej liczby koni mechanicznych. A tych i tak nigdy nie za wiele, więc takie firmy jak Abt zawsze mają co robić.

Obraz

Specjalizujący się w modyfikowaniu i przygotowywaniu do sportu samochodów firmy Audi warsztat z Kempten tym razem do przeróbek wybrał Golfa GTI 7. generacji. Aby zyskać kolejne konie mechaniczne, wystarczyło zadbać o poprawę oprogramowania ECU. Dzięki tej zmianie z jednostki napędowej wydobywa się aż 300 KM przy 4800-6200 obr./min. Wartość momentu obrotowego podskoczyła do 420 Nm.

80 KM różnicy w mocy robi różnicę w czasie rozpędzania od 0 do 100 km/h. O ile seryjny Volkswagen przyspiesza do setki w 6,50 s, to ulepszony Golf GTI robi to w czasie 5,80 s. Prędkość maksymalna w wozie po tuningu wzrosła z 244 do 258 km/h.

W samochodzie założono sportowe sprężyny zawieszenia, które obniżają go o 30 mm z przodu i 25 mm z tyłu, oraz zainstalowano pakiet stylistyczny.

Obraz

Na czarnej karoserii dodatki optyczne Abta nieco giną, ale to nie powinno specjalnie przeszkadzać, bo do wybitnie pięknych nie należą, choć brzydkie też nie są. Dla porządku napiszę, że w skład zestawu spojlerów wchodzą listwy pod przednim i tylnym zderzakiem, nakładki na progi i spojler dachowy. Wszystko uzupełniają 20-calowe felgi – wzór CR – z oponami 235/35 R 20 na przedzie i z tyłu.

Dane techniczne

[u]Silnik i napęd:[/u]

• Typ: R4

• Ustawienie: z przodu, poprzecznie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 1984 cm3

• Doładowanie: turbosprężarka

• Moc maksymalna: 300 KM przy 4800-6200 obr./min

• Objętościowy wskaźnik mocy: 151,21 KM/l (seryjny – 110,99 KM/l)

• Maksymalny moment obrotowy: 420 Nm przy 1500-4400 obr./min

• Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG

• Typ napędu: na przednie koła

[u]Hamulce i koła:[/u]

• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane

• Hamulce tylne: tarczowe

• Koła przednie: 9,0 x 20” CR

• Koła tylne: 9,0 x 20” CR

• Opony przednie: 235/35 R 20

• Opony tylne: 235/35 R 20

M[u]asy i wymiary:[/u]

• Masa własna: 1390 kg

• Stosunek masy do mocy: 4,63 kg/KM (seryjny – 6,32 kg/KM)

• Długość: 4268 mm

• Szerokość: 1799 mm

• Wysokość: 1417 mm (- 25 mm)

• Rozstaw osi: 2637 mm

[u]Osiągi:[/u]

• Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,80 s

• Prędkość maksymalna: 258 km/h

Abt Golf GTI VS4 Dark - galeria zdjęć

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]
Komentarze (1)