Abt Golf GTD VS 4 Power (2013)
Jako wiodąca tuningowa firma zajmująca się Volkswagenami, Abt pierwszy opracował zestaw podnoszący moc do turbodiesla montowanego w Golfie. Konkretnie chodzi o wersję GTD, w której instalowany jest ponad 180-konny motor.
25.05.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jako wiodąca tuningowa firma zajmująca się Volkswagenami, Abt pierwszy opracował zestaw podnoszący moc do turbodiesla montowanego w Golfie. Konkretnie chodzi o wersję GTD, w której instalowany jest ponad 180-konny motor.
Gdyby się dobrze zastanowić, to odmiana GTD jest dość dziwnym połączeniem. „GT” sugeruje, że mamy do czynienia z odmianą sportową, natomiast „D”, że pod maską jest jednostka wysokoprężna, która zawsze kojarzy się z oszczędną jazdą. Czasy, gdy diesle były śmierdzące i powolne dawno już minęły, ale czy ma sens sportowa jazda i zerkanie na wskaźnik zużycia paliwa?
Według marketingowców ma. To oni wymyślili Golfa GTD, bo wiedzą jak wcisnąć komuś coś, czego on tak naprawdę nie potrzebuje. To tak samo jak z tabletami. Po co komuś coś, co na telefon komórkowy jest za duże, a na komputer za słabe? Nikomu, ale skoro coś można sprzedać, to się to produkuje.
Golf GTD jako jedyna wersja wyposażeniowa ma montowany 2-litrowy silnik o zapłonie samoczynnym, który ma moc 184 KM. Naturalnie jednostka napędowa ma zasobnikowy wtrysk oleju napędowego i turbosprężarkę o zmiennym ustawieniu kierownic. To właśnie dzięki nim wspomniana moc jest rozwijana przy 3500-4000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy o wartości 380 Nm jest uzyskiwany przy 1750-3250 obr./min.
Volkswagen GTD może mieć manualną lub zautomatyzowaną skrzynię biegów o dwóch sprzęgłach. W obydwu przypadkach przełożeń jest sześć, a napęd przekazywany jest na przednią oś.
Tuning wokół motoru polega na „zawirusowaniu” ECU, dzięki czemu zmieniają się mapy wtrysku paliwa oraz ciśnienie doładowania. To z kolei skutkuje podniesieniem mocy maksymalnej do 210 KM, zaś momentu obrotowego do 430 Nm.
Auto z ręczną skrzynią przekładniową i standardowym silnikiem potrzebuje 7,50 s na przyspieszenie do 100 km/h, a przyspieszać przestaje przy 230 km/h. Wóz ze skrzynką DSG jest o 2 km/h wolniejszy. Na razie Abt nie opublikował informacji o osiągach ulepszonego Volkswagena.
Z modyfikacjami jednostki silnikowej mogą być połączone przeróbki wizualne. Obejmują one montaż przedniego spojlera, instalację osłon przednich reflektorów, wymianę osłony chłodnicy i obudów zewnętrznych lusterek, założenie chromowanych końcówek rur wydechowych i wymianę kół. Nowe felgi mogą mieć 18 lub 19 cali średnicy.
Później pojawi się kompletny zestaw optyczny, który będzie zawierał nie tylko wymienione wyżej elementy, ale też listwy mocowane do progów, spojler dachowy i fartuch instalowany pod tylnym zderzakiem. W przyszłości planowane jest też rozszerzenie oferty o sportowe sprężyny i całe zawieszenia, a także wydajniejsze układy hamulcowe.
Dane techniczne
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1968 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 210 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 106,71 KM/l (seryjny – 93,50 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 430 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe
- Koła przednie: 18-19”
- Koła tylne: 18-19”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1377 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,56 kg/KM (seryjny – 7,48 kg/KM)
- Długość: 4268 mm
- Szerokość: 1790 mm
- Wysokość: 1442 mm
- Rozstaw osi: 2631 mm
Źródło: Abt