7 wspaniałych – Oakley 458 Italia 630 Carbon Edition (2010)
O tym projekcie Oakley Design było głośno już ponad pół roku temu (o czym pisał Mateusz Gajewski), tyle że wtedy na zdjęciach można było zobaczyć jedynie wizualizacje Italii. Jak sprawa Ferrari przedstawia się teraz?
10.01.2011 | aktual.: 13.10.2022 13:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wygląd Ferrari 458 Italia podzielił obserwatorów na dwie grupy. Jednym włoski bolid podoba się, a innym nie. Prawie nikt jednak nie psioczy na technikę zastosowaną w tym wozie. Po prostu prawdziwe Ferrari.
Sercem samochodu jest 8-cylindrowy, widlasty silnik bez doładowania o kącie rozwidlenia cylindrów wynoszącym 90[sup]o[/sup]. 4,5-litrowy „kocioł” z bezpośrednim wtryskiem paliwa wytwarza 570 KM przy wysokich, wynoszących 9000 na minutę obrotach. Moment obrotowy jest nieco mniejszy od mocy i wynosi 540 Nm przy 6000 obr./min. Napęd przekazywany jest przez 7-biegową, dwusprzęgłową zautomatyzowaną skrzynię biegów na tylne koła.
Gotowa do jazdy „włoszka” waży 1540 kg (pomiar wg DIN), co znaczy, że jest cięższa od Porsche 911 GT2 RS o 135 kg i słabsza o 50 KM, a mimo to w liczącym 20 km „Zielonym Piekle” była wolniejsza od niemieckiego konkurenta tylko o 8 sekund[sup]1)[/sup]. Tym bardziej więc trzeba docenić możliwości małego Ferrari na torze.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje autu tylko 3,50 s[sup]2)[/sup], „sprint” do 200 km/h – 10,60 s, a na „dobicie” do 300 km/h potrzeba ledwie 34,00 s. Ferrari informuje, że 458 osiąga ponad 325 km/h. Szczegółowe pomiary na Nardò przeprowadzone przez AMuS wykazały, że Italia rozpędza się do 331 km/h. O tym wozie można pisać długo, a ponieważ zrobił już to Marcin Łobodziński, zatem zachęcam do przeczytania Jego supertestu.
Oakley Design to firma, która nie przerabia tego, co popadnie. Tuner starannie wybiera sobie obiekty do modyfikacji. Wśród nich były do tej pory m.in. Porsche Panamera, Porsche 911 GT2 oraz wspaniały 180-konny motocykl – Ducati 1198 R. Najnowszym i chyba najbardziej znanym projektem Oakley jest Ferrari 458 Italia.
Wygląd auta nie zmieniło się w porównaniu z fabrycznym wozem, ale pewne szczegóły zdradzają, że jest to samochód po tuningu. Ferrari przygotowane przez Oakley najłatwiej poznać po listwie zamontowanej pod przednim zderzakiem. Ma ona nie tyle wyglądać, ale przede wszystkim spełniać funkcje użytkowe. Według badań tunera jej instalacja zwiększa docisk przedniej osi o 25 kg przy prędkości 240 km/h. Oprócz niej Oakley odróżnia się odrobinę poszerzonym progiem, zmodyfikowanym dyfuzorem z tyłu i zainstalowaną listwą Gurneya na tylnym spojlerze.
Szersze progi zapewniają zmniejszenie siły odrywającej, a wydłużony (ale lżejszy o 10 kg) tylny dyfuzor poprawia docisk tylnej osi. Listwa Gurneya zmniejsza siłę unoszącą o kolejne 23 kg (przy 240 km/h) i razem z dyfuzorem łagodzi opływ powietrza wokół samochodu oraz stabilizuje go w trakcie szybkiej jazdy.
Oprócz tych elementów Oakley dokonał dwóch nastawionych bardziej na efekt wizualny modyfikacji. Kompozytowy dach i częściowo obudowy lusterek zostały pokryte bezbarwnym lakierem, tak żeby było widać, z jakich są materiałów.
Firma włożyła dużo pracy w optymalizację działania silnika. Dzięki zmianom w mapie sterującej jednostką napędową oraz instalacji nowego „wydechu” auto ma teraz 623 KM mocy i 573 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tytanowy układ wylotowy jest lżejszy aż o 32 kg od seryjnego.
Oakley zmienia też koła na felgi HRE. Są one dostępne w dwóch rozmiarach. Firma proponuje 20-calowe (jak fabryczne Ferrari), ale szersze o pół cala. Z przodu mają 9,0”, a z tyłu 11,0”. Felgi te są lżejsze o 5 kg (sztuka) od stosowanych przez włoskiego producenta – zmniejsza to masę nieresorowaną. Do nich dopasowane są opony 245/35 R 20 (przód) i 305/35 R 20 (tył). Dostępne są też koła 19-calowe. Felgi mają tę samą szerokość co większe, a opony dostarczone przez Pirelli rozmiar – 245/35 R 19 i 325/30 R 19, odpowiednio z przodu i z tyłu.
Ogółem, jak zapewnia tuner, podkręcone Ferrari jest lżejsze o 65 kg od oryginału, co w połączeniu z większą mocą przekłada się na zmniejszenie czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h do 3,00 s. Prędkość maksymalna przekracza 335 km/h.
Oakley Design zwiększyło limit produkcyjny z początkowych 5 do 7 egzemplarzy. Związane jest to z dużym popytem na ten samochód. Osoby niemające tyle szczęścia, żeby załapać się na wspomniane 7 sztuk tego unikalnego bolidu, będą mogły nabyć niektóre komponenty zestawu jako osobne części.
Ceny nie podano, ale i tak nie ma ona już żadnego znaczenia, bo wszystkie wozy sprzedano, nim pojawił się pierwszy z nich. Do tej pory wyprodukowano co najmniej dwie sztuki: białą – często widzianą na różnego rodzaju imprezach - i czerwoną w amerykańskiej specyfikacji – wystawioną na SEMA Show.
[sup]1)[/sup] Porsche 911 GT2 RS – 7:24 min (pomiar SportAuto), Ferrari 458 Italia – 7:32 min (pomiar AB Sportscars)
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4499 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 623 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 138,48 KM/l (seryjny – 126,70 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 573 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 398 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20” lub 9,0 x 19”
- Koła tylne: 11,0 x 20” lub 11,0 x 19”
- Opony przednie: 245/35 R 20 lub 245/35 R 19
- Opony tylne: 305/35 R 20 lub 325/30 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1485 kg (- 65 kg)
- Stosunek masy do mocy: 2,38 kg/KM (seryjny – 2,70 kg/KM)
- Długość: 4527 mm
- Szerokość: 1937 mm
- Wysokość: 1213 mm
- Rozstaw osi: 2650 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,00 s
- Prędkość maksymalna: Ponad 335 km/h