35‑latek – Wunschel Golf GTI 35 (2011)
W tym roku Volkswagen Golf GTI obchodzi swoje 35. urodziny. Z tej okazji portal gti35.com zlecił firmie Wunschel Sport przygotowanie specjalnego samochodu.
25.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Protoplasta wszystkich sportowych kompaktów pojawił się w 1976 roku. Auto było wyposażone w 4-cylindrową jednostkę napędową o objętości 1,6 l, która rozwijała moc 110 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 140 Nm przy 5000 obr./min. Dzięki małej masie własnej (tylko 810 kg według ówczesnych norm ważenia samochodów) Golf GTI na tle konkurencji dysponował świetnymi osiągami. Według danych katalogowych auto potrzebowało 9 sekund na przyspieszenie do 100 km/h, a rozpędzanie kończyło się przy prędkości 182 km/h.
Samochód szybko stał się bardzo popularny, co spowodowało, że niemiecka firma podjęła się produkcji kolejnych generacji tego już dzisiaj symbolu sportowych hatchbacków. Wraz ze wzrostem masy własnej (wynikającym z różnych powodów) rosła także moc silników. Najnowszy Golf GTI ma 2-litrowy motor turbo o mocy 210 KM (w wersji GTI V50 – 248 KM) i jest znacznie szybszy oraz bardziej komfortowy od swojego pradziadka.
Ponieważ auto w tym roku obchodzi 35. urodziny pojawiła się inicjatywa stworzenia specjalnego rocznicowego auta (niezależnie od Volkswagena). Portal gti35.com powierzył to zadanie firmie Wunschel Sport.
Czym wyróżnia się to auto? Ano z wyglądu prawie niczym. Tuner zmienił fabryczne felgi na produkt obchodzącej 40. urodziny firmy OZ Racing. Są to 19-calowe felgi Quaranta. Na nie założono opony 235/35 R 19. Drugim akcentem są naklejki na nadwoziu (szczerze mówiąc gti35.com mogło postarać się nieco bardziej).
Golf GTI został obniżony o około 25 mm, co w połączeniu z nowymi kołami ma dać większą precyzję prowadzenia.
Dzięki zmianom w oprogramowaniu jednostki sterującej silnik ma teraz 260 KM mocy przy 5700 obr./min. Moment obrotowy wzrósł z 280 do 360 Nm, a jego szczyt przypada na zakres 2600-5100 obr./min.
Prezentowany egzemplarz jest wyposażony w 6-biegową, zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG, toteż po tuningu sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu tylko 6,40 s. Przy okazji podkręcania silnika Wunschel Sport zdjęło ogranicznik prędkości i obecnie Volkswagen osiąga 255 km/h.
Niezależnie od tego czy klient zdecyduje się na auto 3-drzwiowe, czy 5-drzwiowe, będzie musiał zapłacić w Niemczech 32 800 euro (z podatkiem VAT). Do tego nabywca dostanie breloczek i T-shirt.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 260 KM przy 5700 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 131,05 KM/l (seryjny – 105,85 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 312 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 282 mm
- Koła przednie: 19\ OZ Quaranta
- Koła tylne: 19\ OZ Quaranta
- Opony przednie: 235/35 R 19
- Opony tylne: 235/35 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1393 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,36 kg/KM (seryjny – 6,63 kg/KM)
- Długość: 4213 mm
- Szerokość: 1786 mm
- Wysokość: 1444 mm (- 25 mm)
- Rozstaw osi: 2578 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,40 s
- Prędkość maksymalna: 255 km/hblock position=\inside8131/block
Źródło: automobilesreview