1989 Mitsubishi HSR II [zapomniane koncepty]
Dwa lata po premierze koncepcyjnego modelu Mitsubishi HSR japoński producent zaprezentował drugą ewolucję tego kosmicznie wyglądającego pojazdu.
22.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dwa lata po premierze koncepcyjnego modelu Mitsubishi HSR japoński producent zaprezentował drugą ewolucję tego kosmicznie wyglądającego pojazdu.
Tak jak w przypadku pierwszego modelu z serii HSR, tak i tutaj skupiono się na ponadprzeciętnej aerodynamice pojazdu. W założeniach HSR II miał być narzędziem do komfortowego pokonywania dalekich podróży z dużymi prędkościami. Został wyposażony w wiele elektronicznych systemów, które pomagały kierowcy ujarzmić ten niecodzienny pojazd, zdolny poruszać się z maksymalną prędkością 320 km/h.
Futurystyczna stylistyka nie była tylko wymysłem projektantów, a prawdziwym dziełem inżynieryjnym. Dzięki opływowym kształtom współczynnik oporu powietrza kształtował się od 0,20 do 0,40. Skąd taka różnica? Otóż japońscy inżynierowie zdecydowali się tutaj na aktywną aerodynamikę. Ruchome lotki i stateczniki w przedniej części oraz ruchome klapy z tyłu ustawione w odpowiedni sposób zwiększały siłę dociskającą pojazd do podłoża i poprawiały stabilność samochodu przy dużych prędkościach. Podobne rozwiązanie w nowocześniejszym wydaniu zastosowano w Pagani Huayrze.
Nad pojazdem czuwał także elektroniczny system monitorujący pracę wszystkich układów. Tak jak w koncepcie HSR, tak i w jego drugim wcieleniu system dostosowywał parametry układu zawieszenia, układu hamulcowego i systemu aktywnej aerodynamiki do panujących warunków i prędkości pojazdu.
Mitsubishi HSR II wyposażono w tę samą jednostkę napędową co HSR I - była to centralnie umieszczona, turbodoładowana, 2,0-litrowa jednostka benzynowa generująca około 300 KM i 330 Nm momentu obrotowego (niektóre źródła mówią także o 3,0-litrowym silniku V6). Nadzowie pojazdu było wykonane z lekkich i wytrzymałych materiałów - z kevlaru i poliwęglanów. Dzięki temu cały samochód ważył jedynie 980 kg, co pozwalało osiągnąć maksymalną prędkość na poziomie 320 km/h.
Futurystyczny koncept miał wiele bardzo przyziemnych elementów rozwijanych dla drogowych modeli Mitsubishi. I tak niektóre rozwiązania z konceptu HSR II (np. aktywna aerodynamika) trafiły do modelu studyjnego HSX, a następnie do produkcyjnego modelu 3000GT.
Źródło: How Stuff Works • Car Styling