1987 Mazda MX‑04 [zapomniane koncepty]

Dwa lata po powstaniu koncepcyjnej Mazdy MX-03, japoński producent zaprezentował kolejny model studyjny o nazwie MX-04. Japończycy tym samym stworzyli idealny pojazd, w którym radość z jazdy wychodziła na pierwszy plan. Osiągnięto to m.in. dzięki modułowej budowie pojazdu, który w łatwy sposób można było przekształcić w ekstremalnego roadstera bez szyb, drzwi i dachu.

1987 Mazda MX-04
1987 Mazda MX-04
Arkadiusz Gabrysiak

04.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dwa lata po powstaniu koncepcyjnej Mazdy MX-03, japoński producent zaprezentował kolejny model studyjny o nazwie MX-04. Japończycy tym samym stworzyli idealny pojazd, w którym radość z jazdy wychodziła na pierwszy plan. Osiągnięto to m.in. dzięki modułowej budowie pojazdu, który w łatwy sposób można było przekształcić w ekstremalnego roadstera bez szyb, drzwi i dachu.

Zaintrygowani w jaki sposób? Otóż koncept MX-04 zbudowany był z modułów, które można było konfigurować w odpowiedni dla siebie sposób. Stałe moduły takie jak podwozie i główne elementy konstrukcyjne wykonane były z aluminium i wzmacnianego włóknem węglowym tworzywa sztucznego (CFRP), a zdejmowalne panele karoserii wykonane były z tworzywa sztucznego. Dzięki takiej budowie, użytkownik mógł konfigurować nadwozie samochodu w sposób odpowiadający własnemu nastrojowi i pogodzie w danym dniu.

Podstawową wersją nadwoziową było klasyczne coupe, które można było przekształcić w ekstremalnego roadstera (widocznego na zdjęciu poniżej) lub też w bazującego na srebrnej wersji coupe - kabrioleta.

1987 Mazda MX-04
1987 Mazda MX-04

Mazda pozostała tutaj wierna silnikowi Wankla - pod maską znalazł się 1,0-litrowy, 2-wirnikowy silnik, którego moc niestety nie została podana do wiadomości. Napęd mógł być przekazywany tylko na tylną oś lub na wszystkie 4 koła, w zależności od wyboru kierowcy. Zmiana przełożeń odbywała się przy pomocy 5-biegowej przekładni manualnej.

Masa samochodu wynosiła jedynie 850 kilogramów, a więc nawet średni poziom mocy pochodzącej z niewielkiego silnika Wankla wystarczał, aby wywołać uśmiech na twarzy kierowcy. Dodatkowym atutem była możliwość konfigurowania nadwozia.

1987 Mazda MX-04
1987 Mazda MX-04

Czytając wszystkie te fakty powinniście od razu skojarzyć Mazdę MX-5. Niewielki i lekki samochód z napędem na tylną oś, który pomimo umiarkowanego poziomu mocy przysparza ogromną frajdę z jazdy. Prezentowany koncept można więc uznać, za przedsmak modelu MX-5, który został wprowadzony na rynek w 1989 roku.

  • 1987 Mazda MX-04
  • 1987 Mazda MX-04
  • 1987 Mazda MX-04
[1/3] 1987 Mazda MX-04
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)