1985 Mazda MX‑03 [zapomniane koncepty]
W 1985 roku Mazda zaprezentowała światu czteroosobowe coupe, które przepełnione było wieloma nowinkami technicznymi. Co więcej, był to w pełni działający koncept zaprezentowany w 1985 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie i w Tokio.
03.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 1985 roku Mazda zaprezentowała światu czteroosobowe coupe, które przepełnione było wieloma nowinkami technicznymi. Co więcej, był to w pełni działający koncept zaprezentowany w 1985 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie i w Tokio.
MX-03 to klasyczne, dwudrzwiowe coupe z rozkładem siedzeń 2+2. Japońscy projektanci i konstruktorzy postawili w tym przypadku na dobre osiągi i nowe rozwiązania techniczne, a nie na szokujący wygląd. Jednak mimo to samochód o wielu ostrych krawędziach nadal prezentuje się całkiem przyzwoicie.
Pod maską znalazł się 3-wirnikowy, turbodoładowany silnik Wankla o pojemności 1962 cm[sup]3[/sup] (3 komory x 654 cm[sup]3[/sup]), który generował 320 KM i 390 Nm momentu obrotowego. Masa modelu studyjnego nie przekraczała 1200 kilogramów, a więc MX-03 rozpędzał się do pierwszych 100 km/h w niecałe 5 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła magiczne 300 km/h.
Dobre właściwości jezdne zapewniał napęd na wszystkie 4 koła oraz system 4 kół skrętnych, który pomagał w manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach i poprawiał stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Koncept wyposażono także w hamulce tarczowe, system ABS oraz 4-stopniową przekładnię automatyczną.
Wnętrze MX-03 jest za to bardzo futurystyczne i przypomina raczej kokpit samolotu, a nie samochodu. W oczy rzuca się kierownica na wzór wolanta, a wszystkie wskaźniki zostały przedstawione w formie cyfrowej. Co więcej, w 1985 roku Mazda zastosowała tutaj w pełni działający system wyświetlający najważniejsze informacje na przedniej szybie, bezpośrednio przed oczami kierowcy (tzw. Head-up display).
Samochód niestety nie wszedł do produkcji seryjnej, jednak wiele elementów technicznych jak i stylistycznych znalazło swoje miejsce w luksusowej marce Mazdy tamtych czasów - konkretnie w modelu Eunos Cosmo, który możecie zobaczyć poniżej. Co więcej, wiele rozwiązań technicznych z konceptu MX-03 znalazło także zastosowanie w przyszłych modelach Mazdy.
Źródło: Car Styling • Samochody Świata • Oficjalna broszura Mazdy