1983 Toyota FX‑1 [zapomniane koncepty]
Na salonie samochodowym w Tokio w 1983 roku na stoisku Toyoty zadebiutował koncepcyjny model FX-1. Był to samochód, który prezentował nowatorskie rozwiązania dotyczące silnika, aerodynamiki, zawieszenia i deski rozdzielczej.
10.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na salonie samochodowym w Tokio w 1983 roku na stoisku Toyoty zadebiutował koncepcyjny model FX-1. Był to samochód, który prezentował nowatorskie rozwiązania dotyczące silnika, aerodynamiki, zawieszenia i deski rozdzielczej.
Jak możecie zobaczyć na dołączonych fotografiach - samochód to rasowe coupe o bardzo opływowej sylwetce. Długa maska, dwudrzwiowe nadwozie i leniwie opadająca linia dachu to znaki szczególne modelu studyjnego FX-1. Taki kształt nadwozia to nie przypadek - pozwalał on na osiągnięcie bardzo niskiej wartości współczynnika oporu powietrza, który w tym przypadku ukształtował się na poziomie Cx=0,25.
Uwagę zwraca także nietypowy system otwierania drzwi, które wysuwały się z nadwozia na kilkanaście centymetrów, a następnie uchylały. Zapewne takie rozwiązanie ułatwiało wysiadanie/wsiadanie na ciasnych parkingach.
Specjalna konstrukcja pneumatycznego zawieszenia ulepszała właściwości aerodynamiczne podczas jazdy i zwiększała stabilność pojazdu. System ten nosił nazwę TEMS (Toyota Electronically Modulated Suspension system) i kontrolował wysokość zawieszenia przedniej i tylnej osi. Przy dużych prędkości przednie zawieszenie było obniżane o dwa poziomy, a tylne tylko o jeden, co miało poprawiać aerodynamikę samochodu.
Pod maską zainstalowano 6-cylindrowy, rzędowy, 2,0-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik, którego moc niestety nie została podana do wiadomości. Toyota zastosowała w nim jednak szereg nowatorskich rozwiązań, począwszy od zalążka zmiennych faz rozrządu, a na systemie "zmiennej" pojemności kończąc. Oczywiście fizycznie pojemność silnika się nie zmieniała, jednak przy niskich prędkościach (gdy pełna moc nie była potrzebna) system automatycznie odłączał część cylindrów, oszczędzając tym samym paliwo.
W środku Toyota zaprezentowała futurystyczny kokpit, który składał się z deski rozdzielczej złożonej z kolorowych ekranów CRT. Zastępowały one wszystkie tradycyjne wskaźniki.
Źródło: Car Styling • Members • Wikipedia