1980 Lamborghini Athon [zapomniane koncepty]
W roku 1980 Lamborghini znajdowało się na skraju bankructwa. Finansowe problemy nie zraziły jednak włoskiego studia Bertone. W ramach wsparcia rodzimego producenta postanowiło ono skonstruować prototyp ekstremalnego roadstera, który zadebiutował na salonie samochodowym w Turynie w 1980 roku.
01.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W roku 1980 Lamborghini znajdowało się na skraju bankructwa. Finansowe problemy nie zraziły jednak włoskiego studia Bertone. W ramach wsparcia rodzimego producenta postanowiło ono skonstruować prototyp ekstremalnego roadstera, który zadebiutował na salonie samochodowym w Turynie w 1980 roku.
Pojazd nazwano Athon, co odnosi się do egipskiego kultu słońca. Nie bez kozery, ponieważ samochód o kształcie klina pozbawiony był dachu. Nazwa miała także metaforyczne znaczenie. Bertone w ten sposób chciało wyrazić swoją wiarę w to, że przyszłość Lamborghini będzie dobra, że nad włoską marką zaświeci jeszcze słońce.
Samochód miał charakterystyczną dla tamtego okresu stylistykę. Ostre i wyraziste krawędzie w połączeniu ze szpiczastym przodem były codziennością wśród supersamochodów tamtych czasów. Uwagę zwracają natomiast proporcje Athona. Kabina pasażerska została przesunięta do przodu, a długi tył ukrywał centralnie umieszczony silnik.
Przy budowie samochodu jako bazę wykorzystano Lamborghini Silhouette, z którego także zapożyczono jednostkę napędową. Był to 3,0-litrowy silnik w układzie V8 o mocy 260 KM. 5-biegowa skrzynia manualna przekazywała moc na tylną oś.
Wnętrze samochodu było utrzymane w konwencjonalnym stylu, jednak tradycyjne wskaźniki zastąpiono ich cyfrowymi odpowiednikami. Praktycznie cały środek był pokryty brązową, skórzaną tapicerką.
Lamborghini Athon pojawiło się w bardzo ciężkich dla Lamborghini czasach, jednak narobiło sporo szumu - praktycznie każdy motoryzacyjny magazyn pisał o tym samochodzie.
Będące w likwidacji Lamborghini było na początku lat 80. zarządzane przez Patricka Mimrana, który ostatecznie stał się nowym właścicielem włoskiej marki. Natomiast w 1987 roku amerykański Chrysler przejął kontrolę nad Lamborghini, które następnie w 1998 roku zostało sprzedane Audi i do dzisiaj znajduje się w posiadaniu samochodowego giganta - koncernu VW AG.
Jako ciekawostkę dodam, że 21 maja 2011 na Concorso d’Eleganza Villa d’Este we Włoszech odbędzie się aukcja firmy RM Auctions, na której będzie można wylicytować oryginalny prototyp Lamborghini Athona oraz wiele innych pojazdów.
Bertone ATHON - Prototype
Źródło: Lambo Cars • Ride Lust • Car Styling