1969 Abarth 2000 by Pininfarina [zapomniane koncepty]

Projektanci samochodów z lat 60. nie przejmowali się praktycznie żadnymi ograniczeniami. W twórczym procesie powstawania nowego pojazdu nie uczestniczyli księgowi, a na swojej desce kreślarskiej projektanci dzielnie "przelewali" swoje wizje na papier. Oto wizja Abartha 2000 z 1969 roku według projektantów studia Pininfarina.

1969 Abarth 2000 by Pininfarina
1969 Abarth 2000 by Pininfarina
Arkadiusz Gabrysiak

22.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Projektanci samochodów z lat 60. nie przejmowali się praktycznie żadnymi ograniczeniami. W twórczym procesie powstawania nowego pojazdu nie uczestniczyli księgowi, a na swojej desce kreślarskiej projektanci dzielnie "przelewali" swoje wizje na papier. Oto wizja Abartha 2000 z 1969 roku według projektantów studia Pininfarina.

Pojazd znany jest także pod dwiema innymi nazwami: Abarth 2000 Coupe Speciale oraz Scorpio, jednak Pininfarina nigdy swojemu projektowi nie nadała oficjalnej nazwy. Co więcej, gdyby miała taką dać - to najprawdopodobniej pojazd nazywałby się Abarth 2000 Testudo, co miało nawiązywać do tylnej części samochodu, która przypominała żółwią skorupę.

Jak większość konceptów z tamtego okresu tak i ten cechuje się bardzo niskim, bo mierzącym niespełna metr, nadwoziem i otwieranym, przeźroczystym kokpitem, który umożliwiał wejście do wnętrza tego samochodu sportowego. W oczy rzuca się także opływowa maska samochodu, dzięki której Abarth 2000 miał mieć bardzo niski współczynnik oporu powietrza.

Tylna część pojazdu przypomina wspomnianą wcześniej skorupę żółwia, a dwa wloty powietrza miały dostatecznie chłodzić centralnie umieszczony silnik.

1969 Abarth 2000 by Pininfarina
1969 Abarth 2000 by Pininfarina

A była to 2,0-litrowa jednostka benzynowa rozwijająca moc około 220 KM, co pozwalało na rozpędzenie tego ważącego jedynie 670 kilogramów samochodu do około 275 km/h. Napęd na tylną oś był przekazywany przy pomocy 5-biegowej przekładni manualnej.

W środku bez szaleństw - raczej tradycyjny i ascetyczny kokpit oraz bardzo mało miejsca dla kierowcy i pasażera, jednak kto by się tym przejmował jadąc takim samochodem. Niestety nikt nim nie pojeździ, gdyż skończyło się jedynie na odważnej wizji i jednym modelu studyjnym.

  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
  • 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
[1/13] 1969 Abarth 2000 by Pininfarina
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)