1968 Alfa Romeo P33 Roadster [zapomniane koncepty]
Koncepty samochodów tworzone przez włoskich projektantów od lat wyznaczają światowe kanony samochodowego designu. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej Alfie Romeo P33 Roadster, która została zaprojektowana przez znane wszystkim fanom motoryzacji studio Pininfarina.
16.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Koncepty samochodów tworzone przez włoskich projektantów od lat wyznaczają światowe kanony samochodowego designu. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej Alfie Romeo P33 Roadster, która została zaprojektowana przez znane wszystkim fanom motoryzacji studio Pininfarina.
Ojcem projektu jest Paolo Martin, a pojazd zadebiutował na salonie samochodowym w Turynie w listopadzie 1968 roku. Samochód bazował pośrednio na wyścigowej Alfie Romeo T33, a bezpośrednio na jej drogowej wersji 33 Stradale.
Stylistycznie jest to roadster w najczystszej postaci. Nisko poprowadzona linia nadwozia biegnie przez przednie, muskularne nadkola, po czym prosto jak od linijki wznosi się delikatnie ku górze. Zrezygnowano nawet z tradycyjnej przedniej szyby, którą zastąpiono niewielką owiewką.
Ten "czysty" design zaburza jedynie rzucający się w oczy spoiler z charakterystycznym dla Alfy symbolem czterolistnej koniczyny. Unikalnym elementem był także umieszczony centralnie z przodu pas reflektorów, który w późniejszym czasie mogliśmy także zobaczyć na koncepcie Bulldog produkcji Astona Martina.
Za dwuosobową kabiną umiejscowiono 2,0-litrową jednostkę napędową w układzie V8, która generowała około 230 KM. Pojazd zapewne nie ważył zbyt wiele, a więc taka moc powinna zapewniać przyzwoitą dynamikę jazdy.
Koncept spędził trochę czasu na wystawach po czym nadwozie pojazdu zostało zdemontowane przez Pininfarinę i zastąpione innym - tak powstał kolejny (bardzo podobny do P33 Roadster) koncept o nawie Cuneo, który zadebiutował w 1971 roku na salonie w Brukseli.
Źródło: Lotus Esprit Turbo • Car Styling