1956 Oldsmobile Golden Rocket [zapomniane koncepty]
W dzisiejszej części cyklu "zapomniane koncepty" przyjrzymy się bliżej amerykańskiemu modelowi studyjnemu sprzed ponad 50 lat. Mowa o koncepcie Oldsmobile Golden Rocket z 1956 roku.
01.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W dzisiejszej części cyklu "zapomniane koncepty" przyjrzymy się bliżej amerykańskiemu modelowi studyjnemu sprzed ponad 50 lat. Mowa o koncepcie Oldsmobile Golden Rocket z 1956 roku.
Ogólnie rzecz biorąc - amerykańskie samochody zawsze różniły się dość znacznie od modeli europejskich, czy też azjatyckich. Podział ten był w szczególności widoczny w przeszłości, gdzie ogromne krążowniki szos i muscle cary dominowały na kontynencie Ameryki Północnej. Modele koncepcyjne oczywiście także wyróżniały się oryginalnością. Tak jest między innymi w przypadku modelu Oldsmobile Golden Rocket, który został zaprezentowany podczas General Motors Motorama w 1956 roku.
Jak sama nazwa wskazuje, samochód był koloru złotego, a pod względem stylistycznym przypominać miał rakietę. Jednak najważniejszy jest fakt, że pojazd prezentuje się bardzo oryginalnie. Charakterystyczny przód i nawiązujący trochę do amerykańskich klasyków tył to znaki szczególne tego modelu.
Nadwozie było wykonane z włókna szklanego, dzięki czemu masa samochodu nie przekraczała 1140 kilogramów. Dwuosobowy pojazd został natomiast wyposażony w mocny silnik V8 o pojemności 3,8 litra, który generował 275 KM.
Wnętrze pojazdu zostało wykończone złotą i niebieską skórą, a z najciekawszych elementów należy wymienić prędkościomierz, który został zamontowany w centralnym miejscu ogromnej kierownicy, której położenie można było regulować.
Kolejną ciekawostką było zastosowanie niecodziennego systemu wsiadania do samochodu. Po otwarciu drzwi, siedzenie podnosiło się do góry o ponad 7 centymetrów, a wraz z nim znajdujący się nad nim panel dachu. W dalszej kolejności fotel obracał się przodem w stronę wsiadającego. Takie rozwiązanie miało na celu maksymalne ułatwienie procesu wsiadania do tego nietypowego pojazdu.
Źródło: Carstyling • GM Heritage