150 lat włoskiej jedności – Romeo Ferraris Cooper S Countryman Anniversario (2011)
W tym roku mija 150 lat od zjednoczenia Włoch i właśnie z tej okazji włoska firma tuningowa Romeo Ferraris postanowiła poddać tuningowi nie Alfę Romeo, nie Ferrari, nie Lancię, ale… Mini. Co wyszło z połączenia brytyjsko-niemieckiej myśli technicznej okraszonej włoskimi akcentami?
02.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dla uczczenia tej rocznicy pod nóż trafił model Countryman w odmianie Cooper S, czyli wyposażonej w silnik BMW/PSA o objętości skokowej wynoszącej 1,6 l, który współpracuje z turbosprężarką. Już w wersji seryjnej z jednostki napędowej wyciśnięto całkiem sporo, bo 184 KM mocy przy 5500 obr./min i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1600 obr./min.
Sporych rozmiarów auto (jak na Mini) z założenia nie miało być drogowym sprinterem, więc być może przyspieszenie do 100 km/h w 7,60 s nie powala na kolana, ale nie jest także całkiem złe. Prędkość maksymalna to 215 km/h.
Tuner użył nowej międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego i przerobionego oprogramowania silnika, by wykrzesać z motoru jak najwięcej koni mechanicznych. Największe wrażenie ma robić jednak sportowy układ wydechowy zaopatrzony w 200-celowe konwertery katalityczne, który naśladuje budową konstrukcję z Mini WRC (tak przynajmniej twierdzi firma tuningowa). Jeżeli tak rzeczywiście jest, to wyposażenie powinno obejmować stopery do uszu, bo na dłuższą metę nie da się wytrzymać wycia wydechu.
Opisane powyżej zmiany sprawiły, że Mini ma teraz 227 KM mocy i 344 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Parametry te z pewnością korzystnie wpływają na osiągi Countrymana. Niestety, nie mamy szczegółowych informacji o drogowych możliwościach wozu.
Nie tylko w silniku auta Romeo Ferraris dokonało modyfikacji. Zainstalowano też w pełni regulowane zawieszenie, dzięki któremu można obniżyć auto nawet o 50 mm, oraz przednie tarcze hamulcowe o średnicy 328 mm, zatrzymywane 4-tłoczkowymi zaciskami.
Wóz porusza się teraz nie na seryjnych 17-calowych, ale na 19-calowych kołach OZ z oponami Yokohama o rozmiarze 225/40 R 19.
Nadwozie zostało pokryte niebieską, matową farbą. Może to trochę dziwić, bo przecież narodowe kolory Włoch to zielony, biały i czerwony, ale być może Romeo Ferraris odwołuje się do koloru koszulek piłkarskiej reprezentacji Włoch?
Dach ma chromowane pokrycie. Tuner nie precyzuje, czy jest to folia (najprawdopodobniej), czy może malowanie, nazywając tę powłokę po prostu pokryciem. Również lusterka i kilka listew jest chromowanych. Jak twierdzi Romeo Ferraris, żeby łatwiej było odróżnić reflektory od reszty nadwozia, ich oprawki, a także wnętrze pomalowano na czarno.
A skoro już mowa o wnętrzu, to wnętrze samochodu także nosi włoskie akcenty takie jak: niebieskie szwy na fotelach i małe zielono-biało-czerwone wstawki na siedzeniach odwołujące się do włoskiej flagi.
Ile za to wszystko trzeba zapłacić? Tego niestety nie wiemy.
Trzeba przyznać, że pomysł na uczczenie 150 lat włoskiej jedności jest dość oryginalny.
Dane techniczne
- Typ: R4, BMW/PSA, N18B16M0
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 227 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 142,05 KM/l (seryjny – 115,14 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 344 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane Brambo, średnica 328 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 280 mm
- Koła przednie: 9,0 x 19” OZ
- Koła tylne: 9,0 x 19” OZ
- Opony przednie: 225/40 R 19
- Opony tylne: 225/40 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1385 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,10 kg/KM (seryjny – 7,53 kg/KM)
- Długość: 4108 mm
- Szerokość: 1789 mm
- Rozstaw osi: 2595 mmblock position=\inside7551/block
Źródło: automobilesreview.com