Koniec z wąskim gardłem. Rusza przebudowa słynnej polskiej drogi
Większa przepustowość zakopianki i nowy tunel – tym razem pod tą znaną większości Polaków drogą. Tak w skrócie mają prezentować się prace przy przebudowie drogi krajowej nr 7 nieopodal stolicy Małopolski. W efekcie podróż przyspieszy.
25.03.2023 | aktual.: 25.03.2023 09:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Znajdujący się nieopodal za południową granicą Krakowa Libertów to utrapienie dla jadących w stronę Tatr kierowców i mieszkających tam osób. Jest tak przede wszystkim z powodu szeregu przejść dla pieszych, na których ruch nie jest regulowany światłami. Jak łatwo się domyślić, nie wszyscy kierowcy przestrzegają tam ograniczeń prędkości – dlatego postawiono tam fotoradary. Nie mniejszym problemem jest wyprzedzanie przed pasami i na nich. W efekcie przechodzenie przez zakopiankę może być śmiertelnie niebezpieczne dla pieszych. Problematyczne jest również przecięcie "siódemki" pojazdem czy włączenie się do ruchu. Ale te kłopoty niebawem mają zniknąć.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ogłoszony został przetarg na projekt i realizację przebudowy drogi krajowej nr 7 w Libertowie. Prace będą kompleksowe. Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod zakopianką powstanie jednak tunel o długości 52 m, którym będzie można bez problemu przejechać z jednej strony Libertowa na drugą. W tunelu, który powstanie mniej więcej kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania, będzie również ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy przeznaczonego do likwidacji skrzyżowania powstanie zaś kładka dla pieszych. Zastąpi ona istniejące tam obecnie przejście. Oprócz niej na omawianym fragmencie powstaną dwie inne kładki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przebudowa zakopianki na południe od Krakowa ma przynieść poprawę bezpieczeństwa pieszych i kierowców oraz zwiększenie przepustowości drogi. Właśnie temu ma służyć likwidacją świateł na skrzyżowaniu DK nr 7 z ulicami Góra Libertowaska oraz Świetlistą. Przebudowany zostanie również węzeł Kraków-Południe. Dzięki temu poprawi się płynność ruchu na odcinku od autostrady A4 do granicy miasta. Powstać ma estakada, którą płynąć ma ruchu tranzytowy z Krakowa i z autostrady w kierunku Zakopanego.
Natężenie ruchu drogowego na zakopiance pomiędzy Krakowem a Myślenicami od lat rośnie. Jak informuje GDDKiA, w 2015 r. było to od 30 do 41 tys. aut na dobę. W latach 2020-2021 było to już około 57 tys. pojazdów. To właśnie dlatego inwestycja na DK nr 7 jest tak potrzebna.