Żandarmeria wojskowa skontroluje kierowców, ale nie zawsze. (Raz jeszcze) tłumaczymy przepisy
Moja publikacja w Autokult.pl dotycząca nowych uprawnień dla żandarmerii wojskowej wywołała żywą polemikę redakcji Auto-Swiat.pl. Niestety niezbyt trafną. Twierdzenie, że żandarmeria może interweniować wyłącznie wobec kierowców będących żołnierzami, nie jest prawdziwe.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Autokult.pl jako jeden z pierwszych serwisów motoryzacyjnych poinformował o planowanych zmianach w uprawnieniach dla żandarmerii wojskowej dotyczących kontroli ruchu. Chodzi o projekt nazwany "Rozporządzenie ministra obrony narodowej w sprawie kontroli ruchu drogowego, pilotowania pojazdów oraz kierowania ruchem drogowym przez żołnierzy Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów porządkowych".
Przepisy, przy tworzeniu których Ministerstwo Obrony Narodowej wzorowało się na rozporządzeniu dotyczącym kontroli policyjnych, wywołało duże zainteresowanie. Redakcja Auto-Swiat.pl zdecydowała się nawet na bezpośrednią polemikę z moim tekstem.
W swoim artykule kolega po fachu zarzuca mi niedokładność. Miałaby ona polegać na sugerowaniu, że uprawnienia, o których mowa, będą stale egzekwowane wobec wszystkich kierowców. Nie mogę jednak zgodzić się z tym zarzutem.
Opis katalogu nowych regulacji w pierwotnym artykule zwieńczyłem informacją: "Po co takie uprawnienia żandarmerii? W uzasadnieniu przepisów czytamy o ułatwieniu działań tej formacji podczas przejazdów kolumn wojskowych. Przepisy mają być potrzebne również wtedy, gdy żandarmeria wspiera policję w działaniach drogowych(...)". Wygląda więc na to, że nasi koledzy nie przeczytali dokładnie artykułu w Autokult.pl.
Błędna jest również zaprezentowana w artykule Auto-Swiat.pl interpretacja prawa, według której żandarmeria wojskowa może podejmować działania TYLKO (pisownia oryginalna) względem żołnierzy.
Zgodnie z art. 129 Prawa o ruchu drogowym "Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz w stosunku do żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową kierujących innymi pojazdami, pilotowanie pojazdów, a także kierowanie ruchem drogowym w związku z pilotowaniem pojazdów wojskowych należy do Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów porządkowych. W tym zakresie Żandarmerii Wojskowej i wojskowym organom porządkowym przysługują uprawnienia policjantów określone w ust. 2".
Warto tu zwrócić uwagę na fragment "(...) pilotowanie pojazdów, a także kierowanie ruchem drogowym w związku z pilotowaniem pojazdów wojskowych (...)". W tym przypadku (o czym pisałem w pierwotnym artykule) nie ogranicza on uprawnień żandarmerii jedynie do pojazdów wojskowych i kierowanych przez żołnierzy. Interpretację tę potwierdziło zresztą biuro prasowe żandarmerii wojskowej.
Zgodnie z przepisami w takim przypadku żandarmom przysługują prawa określone w ust. 2 art. 129 Prawa o ruchu drogowym. Ten zaś wymienia cały katalog uprawnień z legitymowaniem kierowców, wydawaniem im wiążących poleceń, sprawdzaniem dokumentów, badaniem trzeźwości, sprawdzaniem stanu technicznego pojazdu czy używaniem urządzeń kontrolno-pomiarowych na czele.
Czy należy się spodziewać, że polskie drogi opanują patrole żandarmerii wojskowej czyhające na kierowców? Oczywiście nie i osobie, która przeczytała mój tekst sprzed kilku dni, wyobraźnia z pewnością nie podsunęła takiego obrazu. Zmiany, które proponuje projekt rozporządzenia, będą jednak miały wpływ na zwykłych zmotoryzowanych. Zarówno wtedy, gdy żandarmeria wojskowa będzie zabezpieczała przejazd kolumny pojazdów armii, jak i podczas akcji, w których formacja ta wspiera policję, realizując wspólne patrole na drogach.
To, że takie działania nie są jedynie hipotetyczne, udowadnia podpisane w czerwcu 2017 r. porozumienie pomiędzy Komendą Główną Policji i Komendą Główną Żandarmerii Wojskowej. Określa ono, że współdziałanie służb obejmować będzie m.in. "(...) działania prewencyjne: a w szczególności zapobieganie przestępczości i występowaniu zjawisk patologicznych, organizowanie wspólnych patroli w rejonach zagrożonych a także podczas zgromadzeń, imprez masowych oraz organizowanie kontroli ruchu drogowego i pilotowanie pojazdów".