Zagato Maserati Mostro (2015) pojawi się na Concorso d'Eleganza Villa d'Este
Zagato zaprezentowało nowe auto wzorowane na szczególnym klasyku. Publiczna premiera będzie miała miejsce na Concorso d'Eleganza Villa d'Este.
24.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mostro to maszyna, którą Zagato niejako składa hołd Maserati na okrągłe urodziny marki, które ta świętowała w ubiegłym roku. Samochodem, który był inspiracją dla nowego dzieła włoskiej firmy nadwoziowej jest Maserati 450 S Coupé Zagato Monster.
Historyczne auto pochodzi z roku 1957. Za jego projekt odpowiadał Frank Costin, specjalizujący się w aerodynamice. Nadwozie Maserati 450 S Coupé Zagato Monster zostało zbudowane w Mediolanie. Auto powstało na zamówienie Sir Stirlinga Mossa, który wystartował nim wtedy w 24 Heures du Mans w klasie S 5000. Auto dysponowało 4,5-litrowym silnikiem V8. Obok niego ten sam zespół, Officine Alfieri Maserati wystawiał także swoją standardową, otwartą wersję 450S Spyder.
Ostatecznie żaden z tych samochodów nie odniósł sukcesu w 24-godzinnym gigancie w 1957 roku. Maszyna Sir Stirlinga Mossa zakończyła bieg po 32 okrążeniach. Drugi bolid skończył wyścig 4 okrążenia wcześniej.
Celem Zagato przy projektowaniu nowej maszyny było nie tyle stworzenie drugiego Monstera, co zaprojektowanie auta zgodnie z tą samą filozofią, co ta, która towarzyszyła twórcom auta z lat 50. Proces twórczy miał być prosty i spontaniczny.
Maserati 450 S Coupé Zagato Monster jako samochód drogowy narodziło się z modelu wyścigowego. To właśnie taka była kolejność powstawania sportowych maszyn w tamtym czasie i zgodnie z tą filozofią powstało także Zagato Maserati Mostro. To auto, które sport stawia na pierwszym miejscu, chociaż jest dopuszczone do ruchu drogowego. Nie są to jedynie marketingowe frazesy, a fakt, który potwierdza konstrukcja samochodu.
Mostro bazuje na monokokpicie wykonanym z włókna węglowego. Lekki kompozyt został dodatkowo uzupełniony o stalową konstrukcję rurową, która służy montażowi podzespołów mechanicznych oraz innych niezbędnych elementów, takich jak bak czy układ wydechowy. Ze względu na wykonanie nadwozia z włókna węglowego, konieczne było zastosowanie nietypowego modelu kinematyki drzwi. Otwierają się one do przodu i do góry jednocześnie. Co ciekawe, są wyposażone w zamontowane na stałe szyby. Ten zabieg pozwolił na swobodne kształtowanie okien podporządkowane zamysłowi stylisty, nie odwrotnie.
Pod długą maską kryje się umieszczone centralnie z przodu V8 pochodzące od Maserati. Jest to motor z suchą miską olejową, połączony z napędem w układzie transaxle. Umieszczona z tyłu skrzynia biegów to sześciobiegowy półautomat. Zagato zdecydowało się na osadzenie konstrukcji na zawieszeniu wielowahaczowym w układzie pushrod. Gotowe auto postawiono na 19-calowych felgach obutych w ogumienie o profilu 255/40 z przodu i 295/35 z tyłu.
Powstanie tylko 5 egzemplarzy Zagato Maserati Mostro. Każdy z nich ma już swojego nabywcę. Wszyscy wybrańcy zostali wyselekcjonowani spośród najznakomitszych kolekcjonerów Zagato. Wyjątkowe auta trafią do swoich właścicieli przed grudniem 2015.
Zagato Maserati Mostro (2015) - galeria ilustracji
[aktualizacja 24 maja]
W Zagato Maserati Mostro nie tylko nazwa i wygląd ma świadczyć o tym, że mamy do czynienia z bestią. Istotne jest też brzmienie tej maszyny. Coś wspaniałego: