Żadna nowość? – Hennessey Corvette ZR750 (2012)

Pierwsza Corvette ZR1 przerobiona na ponad 760-konny wóz w firmie Hennessey pojawiła już 3 lata temu. Czy prezentowany wóz jest więc nowością? W pewnym stopniu tak.

Żadna nowość? – Hennessey Corvette ZR750 (2012)
Olgierd Lachowski

11.02.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Fabryczny sportowy samochód prosto z Ameryki ma 6,2-litrowy silnik V8 o oznaczeniu LS9. Umieszczoną z przodu jednostkę napędową wspomaga sprężarka mechaniczna, dzięki czemu osiąga ona moc 647 KM przy 6500 obr./min i maksymalny moment obrotowy o wartości 819 Nm przy 3800 obr./min. Moc jest przekazywana przez 6-biegową manualną skrzynię biegów wyłącznie na tylne koła.

Obraz

Już seryjny Chevrolet nie należy do wolnych aut, bo od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,40 s (niektóre pomiary dają czas nawet 3,20 s), a do 200 km/h w 10,30 s. Prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.

Firmie tuningowej z Teksasu takie osiągi jednak nie wystarczają i postarała się co nieco zmienić w tym bolidzie. Na pierwszy ogień poszła elektronika zarządzająca jednostką napędową. Dzięki nowemu sterownikowi podniesiono ciśnienie doładowania z 0,76 bara (75,8 kPa) da 1,03 bara (103,4 kPa).

Aby otrzymać jak najwięcej mocy, zainstalowano skuteczniejszą międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego, splanowano głowice, wymieniono wałki rozrządu na ostrzejsze i filtry powietrza na produkty firmy K&N, wreszcie postarano się o układ wydechowy z konwerterami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych.

Obraz

Rezultat jest imponujący. ZR750, bo tak nazwano ten superwóz, ma moc 766 KM przy 6600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 989 Nm przy 4700 obr./min.

W zasadzie na tym modyfikacje się kończą. No, inne są jeszcze opony. Na 19- i 20-calowych felgach znalazły się Micheliny Pilot Sport Cup, które zaleca sam Hennessey.

Jeżeli ktoś ma życzenie, może nabyć kilka gadżetów do kabiny pasażerskiej. Wśród nich są na przykład dywaniki z logo tunera, nakładki na pedały czy inna gałka dźwigni zmiany biegów.

Obraz

Tyle o nowym wozie. Jaka więc jest różnica między tym a starszą odmianą? W parametrach silnika i modyfikacjach auta różnią się tylko poziomem obrotów, przy których kierowca ma do dyspozycji maksymalny moment obrotowy. W starym samochodzie wynosiły one 4000 obr./min.

Są jeszcze jednak dwie kwestie. Po pierwsze nie wiadomo, z którego rocznika fabryczne auto posłużyło tunerowi teraz. Być może to Corvette ZR1 na 2012 rok, która jest przecież poprawiona w stosunku do egzemplarza  sprzed 3 lat. Po drugie różnicę mogą stanowić opony. Niby w ZR7500 z 2009 roku też były Micheliny, ale nie podano jakie, a poza tym przez 3 lata w oponach dokonał się także niewielki postęp.

Obraz

W sumie to wszystko jest nieważne. Ważne, że nowy Chevrolet ZR750 jest nieco szybszy od starego. Od 0 do 96 km/h tegoroczny Hennessey przyspiesza w 2,80 s (starszy w 2,90 s), a ¼ mili przejeżdża w czasie 10,30 s (poprzednik potrzebował na przejazd 10,70 s), osiągając w punkcie pomiaru czasu prędkość 223,7 km/h. Tak jak poprzednio prędkość maksymalna wynosi 360 km/h.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, LS9
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor Lysholm
  • Moc maksymalna: 766 KM przy 6600 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 124,31 KM/l (seryjny – 105,00 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 992 Nm przy 4700 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna Tremec TR6060
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 394 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 10,0 x 19”
  • Koła tylne: 12,0 x 20”
  • Opony przednie: 285/30 R 19 Michelin Pilot Sport Cup
  • Opony tylne: 335/25 R 19 Michelin Pilot Sport Cup

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1508 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,97 kg/KM (seryjny – 2,33 kg/KM)
  • Długość: 4475 mm
  • Szerokość: 1928 mm
  • Wysokość: 1245 mm
  • Rozstaw osi: 2685 mm

Osiągi (zmierzone):

  • Przyspieszenie 0-96 km/h: 2,80 s
  • Czas przejazdu 1/4 mili ze startu stojącego: 10,30 s
  • Prędkość maksymalna: 360 km/hblock position=\inside6446/block

Źródło: Hennessey

Źródło artykułu:WP Autokult
tuningChevrolethennessey
Komentarze (0)