Zabytkowe samochody ze Szczecina wracają do domu. Sukces Muzeum Techniki i Komunikacji

Szczecińskie muzeum wkrótce wzbogaci się o bardzo ciekawe eksponaty: samochody i maszyny marki Stoewer, które były wyprodukowane w tym mieście przed II wojną światową. Kolekcja blisko dziewięciuset eksponatów została odkupiona w całości od kolekcjonera z Niemiec.

Samochody marki Stoewer ze swoim dotychczasowym właścicielem, Manfriedem Bauerem (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Samochody marki Stoewer ze swoim dotychczasowym właścicielem, Manfriedem Bauerem (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Mateusz Żuchowski

05.04.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Choć dziś o firmie Stoewer pamiętają już tylko historycy, od drugiej połowy XIX wieku do II wojny światowej była jednym z liderów przemysłu w tej części Europy. Założona w 1858 roku w Szczecinie przez urodzonego w Pyrzycach Bernharda Stoewera firma szybko rozrastała się o kolejne specjalizacje.

Zaczęła od maszyn do szycia, a z czasem do oferty włączała kolejne zdobycze ówczesnej techniki: rowery, a w końcu także samochody. Po pierwszej fabryce działającej w Szczecinie przy obecnej ulicy Niemcewicza, kolejne pokolenia właścicieli zbudowały drugi zakład przy obecnej alei Wojska Polskiego dedykowany produkcji automobili.

Samochody marki Stoewer z kolekcji Manfrieda Bauera (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Samochody marki Stoewer z kolekcji Manfrieda Bauera (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)

Przedmioty wyprodukowane w szczecińskich zakładach przez ostatnie dekady gromadził Manfried Bauer w swoim prywatnym "Muzeum Stoewerów" w miejscowości Wald-Michelbach koło Mannheim.

Niemiec zdecydował się sprzedać całą kolekcję Szczecinowi, by zabezpieczyć ją przed podzieleniem jej na części.

– Na pewno ze względów emocjonalnych nie było mu łatwo podjąć decyzji o rozstaniu się z kolekcją. Chciał jednak zapewnić, by była dalej publicznie eksponowana. Dlatego zdecydował się ją sprzedać właśnie nam – powiedział Stanisław Horoszko, dyrektor Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie podczas konferencji zapowiadającej powrót samochodów na teren Polski.

Do Szczecina trafi z Niemiec w sumie 870 eksponatów. Manfried Bauer zbierał wszystkie wytwory zakładów Stoewera – od szpulek na taśmę do maszyn do pisania po samochody. W muzeum będzie można zobaczyć między innymi model Stoewer C-2 z roku 1913 z nadwoziem typu phaeton i 2,5-litrowym silnikiem o mocy 24 KM. Z kolekcją przybędzie także Stoewer V5 Sport Roadster z roku 1931, który tuż po wyprodukowaniu był pokazany na Berlińskiej Wystawie Samochodowej oraz jedyny na świecie, sześcioosobowy Stoewer Arkona z roku 1939.

Stoewer V5 Sport Roadster (1931) (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Stoewer V5 Sport Roadster (1931) (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)

Miasto Szczecin za kupno całej kolekcji zapłaci 3,2 mln zł. Jak zapewnia prezydent miasta Piotr Krzystek, na ekspozycji Muzeum Techniki i Komunikacji przedmioty Stoewerów pojawią się tej jesieni. – Na pewno nie jest to nasz ostatni zakup samochodów marki Stoewer – zapowiada Krzystek.

Prospekt samochodowy Stoewera z roku 1939 (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Prospekt samochodowy Stoewera z roku 1939 (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)

Jak zauważają przedstawiciele muzeum, to pierwszy przypadek w historii, by Polacy kupili całe działające niemieckie muzeum. Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie już do tej pory było jednym z najciekawszych i najbardziej wartościowych obiektów tego typu w całej Polsce, ale po ostatnich zakupach wchodzi na nowy poziom w swoim rozwoju.

Zarząd muzeum planuje obecnie rozbudowę, tak by jak najwięcej obiektów można było oglądać na co dzień. Na ten cel została zabezpieczona już kwota ponad 1 mln euro ze środków dofinansowań unijnych. Nowa część muzeum – Centrum Kultury Technicznej – ma być gotowe w połowie 2022 roku.

Stoewer C-2 z roku 1913, który trafi do Szczecina (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Stoewer C-2 z roku 1913, który trafi do Szczecina (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Źródło artykułu:WP Autokult
historiazabytkowa motoryzacjapojazd zabytkowy
Komentarze (1)