Yeti tylko na asfalt – BT Yeti 1.8 TSI 4WD Sport (2012)
Według legendy Yeti mieszka gdzieś głęboko w górach. Škoda wprowadzając Yeti do oferty chciała podkreślić możliwości terenowe swojego auta charakterystyczną nazwą, ale Yeti po tuningu BT Design nadaje się tylko na utwardzone drogi.
29.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oczywiście seryjna Škoda Yeti nie była nigdy samochodem terenowym, bo i takim nie miała przecież być, ale konstruktorzy podkreślali, że wóz powinien poradzić sobie z jakimś niezbyt wymagającym leśnym szlakiem.
Jeśli jednak posiadacz tego niewielkiego auta zdecyduje się na wykupienie pełnego pakietu tuningowego w czeskiej firmie BT Design, to skończy się jego leśne eldorado. A wszystko dlatego, że tuner wymienia amortyzatory i sprężyny na krótsze aż o 42 mm. Na szczęście ta modyfikacja nie jest obowiązkowa. A co jeszcze oferuje firma?
Przy ulepszeniach pomijane jest nadwozie, to znaczy BT nie przygotowało żadnych spojlerów do Yeti, jednak detale takie jak dolna część przedniego i tylnego zderzaka, częściowo progi, listwy ochronne na drzwiach, oprawy lusterek i dach (nie zawsze) malowane są na inny kolor niż reszta karoserii. Daje to ciekawy efekt.
Również felgi, które mają 19” średnicy kolorystycznie nawiązują do zmienionych elementów. W głębi za przednimi kołami kryją się zmienione 360-milimetrowe tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami.
W kabinie wozu po tuningu kierowca i pasażer są otoczeni tapicerką z dwukolorowej skóry. Po prawej stronie deski rozdzielczej znajduje się też plakietka z numerem kolejnym limitowanej serii Yeti.
Fabryczna Škoda Yeti może być wyposażona, jak to ma miejsce w tym przypadku, w 1,8-litrowy benzynowy silnik z turbosprężarką. Ma on moc 162 KM przy 4500-6200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, który rozciąga się od 1500 obr./min do aż 4500 obr./min.
Zmieniając centralną jednostkę sterującą i układ wydechowy tunerowi udało się podciągnąć moc maksymalną do 208 KM przy 5800 obr./min, a moment obrotowy do 290 Nm przy 3100 obr./min. Niestety nie wiadomo dokładnie jak się to przekłada na dynamikę czeskiego samochodu.
Cena tuningu nie jest znana.
Dane techniczne
- Typ: R4, Volkswagen
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1798 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 208 KM przy 5800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 115,68 KM/l (seryjny – 90,10 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 290 Nm przy 3100 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 272 mm
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 19”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1520 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,31 kg/KM (seryjny – 9,38 kg/KM
- Długość: 4223 mm
- Szerokość: 1793 mm
- Wysokość: 1649 mm (- 42 mm)
- Rozstaw osi: 2578 mmblock position=\inside6064/block
Źródło: BT