Wypolerowany – MTM R8 V10 Biturbo GT (2013)

Aż dwa lata firmie MTM zajęło dopieszczenie swojego Audi R8 z silnikiem przełożonym z RS-szóstki. Po poprawkach maszyna rozwija moc ponad 800 KM. Do tego ma polerowane na wysoki połysk nadwozie.

Wypolerowany – MTM R8 V10 Biturbo GT (2013)
Olgierd Lachowski

03.04.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nim ruszył właściwy projekt, ekipa MTM dokonała badania jednostki napędowej, która - jak się potem okazało - miała trafić do R-ósemki. Wszystko działo się jeszcze w 2010 roku, gdy tuner na zaproszenie magazynu AMuS udał się na tor Nardò, by zbadać osiągi swojego Audi RS6 Clubsport. Nie wiadomo, czy wcześniej, czy może później zapadła decyzja o tym, że właśnie silnik z RS6 będzie napędzał super-R8.

MTM R8 V10 Biturbo fot.1
MTM R8 V10 Biturbo fot.1

Dla niektórych być może była to dziwna decyzja, bo przecież Audi produkowało już w tym czasie R8 z 5,2-litrową jednostką V10. Do tego przełożony motor miał być mniejszy od oryginału o około 200 cm[sup]3[/sup]. Był jednak poważny powód takiego podejścia do sprawy – w RS6 jednostka silnikowa miała fabrycznie zamontowane doładowanie.

Montaż turbosprężarek do gołego silnika nie jest prostą sprawą, szczególnie wtedy, gdy moc wersji z doładowaniem ma być znacznie większa niż w odmianie podstawowej. W przypadku 5-litrowca z RS6 przynajmniej część roboty była zrobiona, bo mechanicy znali chociaż kierunek, w którym mają się poruszać, by uzyskać jak największą moc.

MTM R8 V10 Biturbo fot.6
MTM R8 V10 Biturbo fot.6

Zespół MTM nie podaje dokładnie, co zrobił przy silniku, ale wiadomo, że przebudował układ wylotowy i podniósł ciśnienie doładowania. Wynikiem była moc 777 KM przy 6900 obr./min i moment obrotowy 888 Nm przy 2750 obr./min. W wersji GT przygotowanej na rok 2013 Niemcom udało się dodatkowo wycisnąć 25 KM (maksymalny moment obrotowy wzrósł o zaledwie 4 Nm).

Coupé ma 6-biegową, manualną przekładnię, przez którą moment napędowy przekazywany jest na cztery koła. Seryjne zawieszenie zostało zastąpione przez odpowiednik firmy KW, który ma oczywiście regulację – nie tylko wysokości, ale też charakterystyki pracy.

MTM R8 V10 Biturbo fot.5
MTM R8 V10 Biturbo fot.5

Z przodu i z tyłu znajdują się ceramiczne tarcze – przednie mają średnicę 380 mm, a tylne są o 25 mm mniejsze. Przednie dyski zatrzymywane są przez 8-tłoczkowe zaciski. Wydajny układ hamulcowy musi sprostać nie tylko mocy silnika, ale też zwiększonej masie samochodu. Biturbo GT jest o 130 kg cięższe od seryjnego Audi R8 V10.

Na koniec warto wspomnieć o polerowanym na wysoki połysk nadwoziu, którego wszystkie elementy z tworzyw sztucznych zastąpiono częściami z kompozytów węglowych.

Bolid potrzebuje zaledwie 3 s na osiągnięcie 100 km/h, niespełna 10 s na rozpędzenie się do 200 km/h i około 20 s na rozwinięcie 300 km/h. Prędkość maksymalna przekracza 350 km/h.

MTM R8 V10 Biturbo fot.8
MTM R8 V10 Biturbo fot.8

Cały projekt zajął MTM aż 1200 roboczogodzin (to o 500 więcej niż auto w pierwszej wersji). Sportowa maszyna Rolanda Mayera (właściciel MTM) wyceniana jest obecnie na 450 tys. euro.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4991 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 802 KM przy 6900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 160,69 KM/l (seryjny w RS6 – 116,21 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 892 Nm przy 2750 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 355 mm
  • Koła przednie: 20”
  • Koła tylne: 20″

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1832 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,28 kg/KM
  • Długość: 4431 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,00 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,37 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 19,42 s
  • Prędkość maksymalna: ponad 350 km/h

Źródło: MTM

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)