Wyniki plebiscytu International Engine of the Year 2016 - znamy zwycięzców
Coroczny plebiscyt na najlepszy silnik roku może nie jest tak prestiżowy jak wybór najlepszego samochodu roku, ale dla konstruktorów bardzo ważny konkurs. Tegoroczny zwycięzca - Ferrari, może być dumny ze swojego kompaktowego V8, ponieważ zgarnęło aż cztery nagrody, w tym główną.
02.06.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W ostatnich latach za najlepszy silnik roku uznawano małą, litrową jednostkę Forda z rodziny EcoBoost, ale ich trzyletnią dominację przerwało BMW. W 2015 roku 1,5-litrowy i trzycylindrowy motor niemieckiego producenta zwyciężył w plebiscycie Engine of the year. Mogliśmy się już przyzwyczaić, że za najlepsze jednostki napędowe będą uznawane tylko te małe i ekonomiczne, ale tegoroczne wyniki wskazały, że może być inaczej. Oto klasyfikacja generalna pięciu najlepszych silników 2016 roku:
- Ferrari 3.9 V8 biturbo w 488 GTB (670 KM) - 331 punktów
- BMW 1.5 R3 turbo w hybrydowym i8 (231 KM) - 278 punktów
- Porsche 3.0 B6 turbo w 911 (370-420 KM) - 267 punktów
- PSA 1.2 PureTech R3 turbo w samochodach PSA (110-130 KM) - 180 punktów
- Ford 1.0 EcoBoost R3 turbo w samochodach Forda (100-140 KM) -157 punktów
Teraz przyjrzyjmy się zwycięzcom różnych kategorii dodatkowych. W konkursie Engine of the Year jest ich aż 11. Warto od razu wspomnieć, że również w kategorii pojemności powyżej 3 i do 4 litrów zwyciężyła jednostka Ferrari, która pokonała 4-litrowe V8 przygotowane przez AMG, m. in. do modelu AMG GT. Trzecie miejsce w tej klasyfikacji zajęło Porsche ze swoim 4-litrowym boxerem z modelu 911 GT3.
Kolejne dwie klasyfikacje, w których główną nagrodę zgarnął motor Ferrari to New Engine i Performance Engine. W nowościach pokonał 2-litrową jednostkę Volvo, zasilaną sprężarkami i wspomaganą motorem elektrycznym, która w modelu XC90 i S90 generuje potężne 407 KM. Natomiast w klasie Performance, czyli silników sportowych, drugie miejsce również przypadło Ferrari, ale dla 6.3 V12 używanego w modelu F12 tdf o mocy 780 KM. Ta właśnie konstrukcja wygrała w kategorii największych, ponad 4-litrowych jednostek napędowych, gdzie pokonała Audi (5.2 V10) oraz Mercedesa-AMG (5.5 V8 turbo).
Teraz zejdźmy trochę na ziemię. W klasie do jednego litra, bezkonkurencyjny jest wciąż mały EcoBoost Forda. Spodziewaliśmy się wysokiej pozycji nowego motoru 1.0 TSI Volkswagena i rzeczywiście zajął on drugie miejsce. Trzecie należy do jeszcze mniejszej, dwucylindrowej jednostki BMW, wspomagającej elektryczny model i3.
Kategorię od 1 do 1,4 litra zwyciężył francuski, benzynowy motor z rodziny PureTech o pojemności 1,2 litra stosowany powszechnie w niemal całej gamie samochodów marek Citroën, DS i Peugeot. Drugie miejsce zajęła konstrukcja BMW o tej samej pojemności, używana w samochodach MINI. Trzecia pozycja należy do silnika 1.4 TFSI, ale tego, który napędza hybrydowego Golfa GTE, Passata GTE oraz Audi A3 e-tron.
Kolejna kategoria to powyżej 1,4 litra i do 1,8 litra. Zwycięzcą został wicelider klasyfikacji głównej, trzycylindrowiec BMW o pojemności 1,5 litra, napędzający sportową maszynę i8. Zwyciężył w pewnym sensie sam ze sobą, ponieważ drugie miejsce w tej klasie zajmuje również silnik 1.5 R3 BMW, ale używany w standardowych modelach. Trzecie miejsce należy do 1.8 TFSI Audi.
W klasie silników powyżej 1,8 litra i do 2 litrów zwyciężył Mercedes-AMG ze swoim mocarnym 2.0 turbo, generującym od 360 do 381 KM w takich modelach jak A45 AMG czy GLA45 AMG. Drugie miejsce przypadło bardzo szeroko stosowanej jednostce 2.0 TFSI z Grupy VW, natomiast za nią uplasował się motor Volvo, o którym wspominaliśmy już przy klasyfikacji nowych silników (New Engine).
Po raz kolejny w klasie powyżej 2,0 litra i do 2,5 litra numerem jeden została konstrukcja Audi - 2.5 TFSI R5. Motor ten wygrał z 2,5-litrową jednostką Porsche, stosowaną w modelach serii 718 oraz z silnikiem Forda 2,3 EcoBoost używanym w Focusie RS.
W klasyfikacji silników do 3 litrów zwycięzca mógł być tylko jeden – nowy motor Porsche 3.0 B6 turbo, używany we wszystkich wersjach 911 Carrera. Pokonał 3-litrowe BMW z doładowaniem, używane w modelach M3 i M4 oraz podobną konstrukcję o mniejszej mocy, znaną pod oznaczeniami 35i lub 40i.
Ostatnią kategorią, o której jeszcze nie wspominaliśmy to Green Engine. Tu ponownie nagrodę zdobyła Tesla za napęd z Modelu S oraz Modelu X. Drugie miejsce zajął motor BMW i8, natomiast trzecie - Volvo 2.0 turbo stosowany w autach hybrydowych.
Warto zauważyć, że w żadnej kategorii nie zwyciężył silnik wysokoprężny. Co więcej, przegląd wyników wszystkich kategorii jednoznacznie wskazuje na fakt, że diesle nie liczą się w tym konkursie. Najwyżej sklasyfikowany silnik wysokoprężny to 2,2-litrowa jednostka Mazdy, która zajęła czwarte miejsce w kategorii motorów o pojemnościach powyżej 2 litrów i do 2,5 litra.