Wtrysk wody pojawi się w kolejnych silnikach BMW
BMW w porozumieniu z firmą Bosch, opracuje wtrysk wody do cylindrów do wszystkich swoich nowych silników. Będzie to konstrukcja działająca na tej samej zasadzie co system stosowany w półwyczynowym M4 GTS.
04.09.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
BMW M4 GTS jest niemalże torową odmianą zwykłego M4. Uzyskuje z tej samej jednostki napędowej moc 500 KM i moment obrotowy 600 Nm. Spełnia wyśrubowane normy emisji spalin m. in. dzięki systemowi wtrysku wody, który pierwotnie opracowano z myślą o samochodach wyczynowych. Zasada działania jest prosta, a efekt taki, że obniżona temperatura powietrza dostającego się do komór spalania poprawia wydajność silnika i tym samym obniża zużycie paliwa.
Za chłodzenie powietrza, które z turbosprężarki trafia do komór spalania, odpowiada intercooler. Wydajność poprawia zastosowanie intercoolera z płaszczem wodnym, ale przy wysokiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu silnika to nie wystarcza. O ile jednak w samochodach drogowych nie było nigdy dużego problemu, to w motorsporcie owszem. Z tym, że obecnie silniki stosowane w autach produkcyjnych są bardzo mocno wysilone i oczekuje się od nich niewiele mniej niż od jednostek wyczynowych. Stąd też coraz częściej rozwiązania znane z wyścigów i rajdów trafiają do produkcji seryjnej.
Tak też będzie z systemem wtrysku wody Boscha, który obniża temperaturę powietrza za intercoolerem, poprzez rozpylenie niewielkiej porcji wody destylowanej. Oczywiście wszystkim zarządza elektronika, która dokładnie oblicza dawkę i czas, w którym woda może bezpiecznie pojawić się w dolocie. To rozwiązanie zastosowano w BMW M4 GTS, ale jak twierdzi Autocar, system będzie pojawiał się sukcesywnie w kolejnych modelach, a znając życie, za kilka lat w niemal każdym silniku turbodoładowanym. Obecnie tylko takie mają przyszłość. Bosch twierdzi, że wtrysk wody jest skuteczny w jednostkach o mocy od około 110 KM/litr. Już teraz wiele silników osiąga taki stosunek mocy do pojemności.
Wiele znaków zapytania stoi jeszcze przy kosztach stosowania tego rozwiązania, które zdaniem inżynierów Mercedesa są niewspółmiernie wysokie do korzyści z niego płynących. Nie mniej jednak, każde kosztowne rozwiązanie z czasem staje się tańsze, a także bardziej potrzebne. BMW będzie pionierem, ale wierzymy, że wtrysk wody stanie się coraz popularniejszy jeżeli rzeczywiście zadziała.
2015 BMW M4 Coupe MotoGP safety car water injection system detailed
Jak będzie wyglądała eksploatacja? Obecne M4 GTS wyposażono w pięciolitrowy zbiornik na wodę umieszczony z tyłu, który napełnia się co około 3000 km. Woda destylowana jest tania i łatwo dostępna, zatem nie ma problemu z jej zakupem, a silnik może pracować również bez niej, choć nie będzie generował pełnej mocy przy wyższych temperaturach. Jest tylko jeden problem – co jeżeli system zacznie szwankować i poda zbyt dużą dawkę lub w niewłaściwym momencie? Prawdopodobieństwo uszkodzenia jednostki napędowej oczywiście wzrasta, ale jeżeli chcemy mieć coraz czystsze spaliny, musimy się z tym liczyć.